DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Tervezője már van, elhatározása még nincs az Aston Martinnak

Szívesen jönne a brit márka az F1-be, ha nem száz mérnök dolgozna egy "istenverte" turbón. Vezérigazgatójuk, aki már most meglepően sok szálat mozgat, beavatott a háttérben zajló folyamatokba.

Motorszállítóként térne vissza a nívós brit autógyártó a Formula-1-be, ám hosszú út áll még előttük. Az F1 tulajdonosainak nem titkolt célja, hogy a 2021-től bevezetésre kerülő új motorszabályokkal új gyártókat is szeretnének bevonzani a sportágba, de a briteknek ehhez szigorú kikötésük van: amíg az F1 nem vesz vissza a költekezésből, addig nem tudnak csatlakozni a mezőnyhöz. Andy Palmer vezérigazgató szerint elsősorban a hőenergia visszanyerésére szolgáló MGU-H-val kellene valamit kezdeni, ugyanis az az alkatrész a legtöbb probléma forrása.  „A H miatt magasak költségek és bonyolultak a motorok” – magyarázta az F1 Fanatic újságírójának. „Az okoz megbízhatatlanságot, az növeli a kiadásokat, ehhez képest milyen visszatérüléssel?  Az itt a baj, hogy állítólag már egy istenverte turbófeltöltőn is 80-100 ember dolgozik. Őrület ez a költekezés, amit mi nem is engedhetünk meg magunknak. Ennyi embert én nem tudok turbófeltöltő fejlesztésére ráállítani.”

aston_rb_2018



Palmer támogatja, hogy bizonyos motoralkatrészek egységesítésével szabjanak határt a költekezésnek. Tisztában van vele, hogyan vélekedik néhány istálló erről a témáról, ám szerinte ők is egyetértenek azzal, szükség van a változásra. „Ha feltennénk a kérdést, hogy jó hely-e a Formula-1, ők mondanának rá elsőként nemet” – mondta.

A Formula-1 2021-től vezetné be új motorszabályait, ám ennek részleteiről mai napig viták zajlanak a sportág vezetősége és a motorszállítók között. Az Aston Martin még nem döntötte el, csatlakozik-e a mezőnyhöz, de ha három év múlva ott szeretnének lenni a rajtrácson, az előkészületeket már most meg kell kezdeniük. Ennek egyik lépése az egykor Ferrarinál is dolgozó F1-es tervező, Luca Marmorini leszerződtetése. „Felkértem, hogy gondolkozzon el a formálódó szabályokon, ötleteljen, milyen mérnöki és gyártói partnerekre lenne szükségünk” – árulta el Palmer. 

horner_palmer

Minden F1-en fantáziáló gyártó számára intő példa lehet a Honda három éven tartó szenvedése, ám az Aston Martinnál tudják, milyen kockázatot vállalnak. „Ilyen a versenyzés. Pont emiatt vettük fel Lucát. Nem azért fizetjük, hogy mindenre rábólintson, sőt. Többször mondtam neki, ő azért kapja a fizetését, hogy nemet mondjon. Nagy a kockázat, hogy a vezérigazgatót, vagy a részvényeseket elragadja a versenyzés láza. Ilyenkor kell ott lennie valakinek, aki a realitások talaján marad.”

Az tehát kiderült, hogy az Aston Martin lelkesedik a Formula-1-be való csatlakozás ötletén, ám az is egyértelmű, mindenáron nem vágnak bele a projektbe. Ha elkötelezik magukat, az vélhetően egy év múlva fog megtörténni. „Most a partnereinkkel és a részvényesekkel fogjuk átvenni a forgatókönyveket. Minden eshetőséget megvizsgálunk. Elkezdünk egy egyhengerest is kifejleszteni. Úgy gondolom, a végső döntés 2019 elején fog megszületni. Ha előttünk vannak a szabályok, ha egyértelművé válnak a megkötések és a technológia, akkor kezdünk el költekezni.”

Ha idén másképp még nem is, szponzorként már találkozhatunk a brit márka nevével: a Red Bull névadó támogatójává vált az Aston Martin.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: