DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év csalódása

A meglepetések után jöjjenek a csalódások: kik voltak azok a pilóták és csapatok, akiktől többet vártunk 2017 kezdetén, de aztán fájdalmasan alulteljesítettek?

Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2017-es idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. Ezúttal az év legnagyobb csalódását választotta meg szerkesztőségünk.

 

Balogh Tamás: A téli tesztek során úgy tűnt, az új szabályok és az újra erőre kapó Ferrari révén Kimi Raikkönen is beleszólhat az első helyek sorsába, ehhez képest egy-két kivételtől eltekintve csúnyán kikapott házon belül Sebastian Vetteltől, s míg német társa sokáig a vb-címért is harcban volt, a finn a negyedik helyét is csak a Red Bullok megbízhatatlanságának köszönheti. A McLaren-Honda újabb mélyrepülése különösen annak fényében volt fájdalmas, hogy a 2016-os évad második felében egyértelműen előreléptek, az idei szezon mégis az első közös idény során látott vergődést idézte. Danyiil Kvjat pedig a tavalyi lefokozás után végképp mélypontra került, Carlos Sainz agyonverte a Toro Rossónál, amely az utolsó futamokra már el is küldte az oroszt.

1. Kimi Raikkönen
2. McLaren-Honda
3. Danyiil Kvjat

r1 



Bognár Viktor: Tudom, már lerágott csont a McLaren, és már nagyon régi emléknek tűnik, amikor 2016 végén már úgy nézett ki, felszállóágba került a csapat és 2017-re tényleg beválthatják a nagy-nagy ígéreteket – vagy legalábbis újabb előrelépést tesznek. Hát nem tettek. Kvjat sem, bár esetében inkább csak reménykedni lehetett, hogy a tavalyi megzuhanásból a tél folyamán képes lesz feleszmélni, ám ismét nagyon hamar nagyon nagy lett a pontkülönbség közte és Sainz között. Bottastól pedig a közvélemény talán nem is várt többet ennél, és valójában még kevesebb ponttal is maradt el Hamiltontól, mint Rosberg 2015-ben, de mégis hiányzott belőle a Rosberg-féle agilitás, és ha megnézzük, a szezonzárót kivéve csak olyankor tudott csapattársa előtt célba érni, amikor Hamiltont hátráltatta valamilyen tényező.

1. McLaren
2. Danyiil Kvjat
3. Valtteri Bottas

mc2 

Czinege Ádám: Még ha negyedik helyen is végzett Raikkönen, nagyon nagy volt a szakadék közte és Vettel között. Monacóban neki állt a zászló, ám az a futam is elment számára, így az igen gyors Ferrarival néhány dobogón kívül nem tud mást felmutatni. Jolyon Palmer a tavalyi évhez képest ismét rosszul teljesített, a Japán Nagydíj után ezt a Renault is megelégelte. Nem tudom, hogy csalódásnak minősül-e a wokingiak teljesítménye. A 2016-os év vége felé javuló tendenciát mutattak, amiből idénre szinte minden eltűnt. Műszaki hibák tömkelege, tempóhiány, és pár pontszerzés. Ennyi volt benne nekik 2017-ben.

1. Kimi Raikkönen
2. Jolyon Palmer
3. McLaren-Honda

r2 

Gellérfi Gergő: Kvjat teljesítménye minősíthetetlen volt idén, hiába takarózhat a csapaton belüli méltánytalan bánásmóddal, az idei produkciója minden határon túl volt – számomra egyértelműen ő volt az év csalódása, miután nemrég még az első orosz futamgyőztest láttam benne. Raikkönen idén sem tudta átlépni önmaga árnyékát, ahogy 2013 nyara óta egyáltalán nem, a monacói pole nagyszerű pillanat volt, de egy versenyképes Ferrarival ez édeskevés. Magnussen pedig egyre inkább elszürkül, őszintén meglepett az is, hogy szerződést kapott 2018-ra.

1. Danyiil Kvjat
2. Kimi Raikkönen
3. Kevin Magnussen

kv

Gobodics Tamás: Én nagyon vártam azt, hogy a Ricciardo-Verstappen páros majd a vb-címért fog harcolni, de a Red Bull olyan csúnyán mellélőtt a szezon elején a rosszul kitalált autójával, hogy erre esélyük sem volt, teljesen rossz irányba mentek, amivel az egész évüket kidobták a kukába, hiába javultak fel a végére. A McLarentől is sokkal többet vártam, és itt nemcsak a Hondára gondolok, hanem bizony a csapatra és a japánokra mutogatás árnyékában szintén nem túl meggyőző autóra, de Bottastól is többre számítottam – be kell látnom, vagy őt értékeltem túl, vagy Hamiltont alul a szezon előtt. 

1. Red Bull „melléfejlesztése”
2. McLaren-Honda újabb vergődése
3. Valtteri Bottas

rb

Kovács Mariann: A Ferrari úgy kezdte az évet, mintha meg sem történt volna a 2016-os győzelem nélküli szezon. Nem számítottam tőlük konstruktőri bajnoki címre, de ekkora bukásra sem. Hosszú út vezetett Szingapúrig, a hanyatlás pedig a kapkodás számlájára írható. Feláldozták a megbízhatóságot a tempóért, és közben olyan vitatott döntéseket hoztak, mint ami például a silverstone-i kettős defekthez vezetett. A McLaren tavaly jó irányba indult a fejlődésben, majd idén újra 2015-ben találták magukat. Az év utolsó harmadában javult a megbízhatóságuk, de akkor már késő volt. Hogy mennyire volt felelős a Honda az elmúlt három év sikertelenségéért, kiderül jövőre a japánokat váltó Renault-val. A Toro Rosso gyakorlatilag beleállt a földbe, miután napvilágot látott a szakításuk a Renault-val.

1. Ferrari
2. McLaren
3. Toro Rosso

f

Strommer Benjamin: Az első helyezett kiléte magyarázatra nem szorul. Sajnálom Danyiil Kvjatot, amiért méltatlan módon kellett távoznia a Red Bull családtól, de azt senki nem mondhatja, hogy idei eredményei nem indokolták lefokozását, majd menesztését. Valtteri Bottas Mercedeshez igazolása után a Williams visszahívta Felipe Massát, hogy hátán vigye a csapatot, és szállítsa a jó eredményeket: ehhez képest hárommal szerzett több pontot Lance Strollnál, valóban utolsó szezonjában nem sok maradandót produkált. 

1. McLaren-Honda
2. Danyiil Kvjat
3. Felipe Massa

mc 

Vaszilykó Péter: A Mclaren-Honda modernkori sikere mekkora sztori lehetett volna… de nem lett az. Adott volt két, F1-ben anno sikeres csapat, akiknek szövetségéről ódákat is zenghettünk volna, ezzel szemben három év után sikertelenül, megverve bontották fel szövetségüket. A tíz évvel ezelőtti sikerember, Kimi Raikkönen hanyatló teljesítményét kissé fájó látni. 2007 világbajnoka mai napig tud villantani (Silverstone-ban például egész hétvégén jobb volt Sebastian Vetteltől), de ez már ritkaságszámba megy. Persze tudjuk, hogy másodpilótaként van jelen a Ferrarinál, de ez nem indokolja a 115 pontos hátrányt márkatársához képest. Danyiil Kvjat 2015-ben csapattársa, Daniel Ricciardo előtt végzett a pontversenyben, 2016 elején pedig még dobogóra állt – ehhez képest idén odáig csúszott, hogy a Red Bull kirúgta kötelékeiből. Kár érte, mert látszott benne a potenciál, de mintha mentálisan nem lett volna a topon.

1. Mclaren-Honda szövetség szétválása
2. Kimi Raikkönen teljesítménye
3. Kvjat leléptetése

mc3 

A végeredmény: A McLaren 2015 után tudta megnyerni azt a kategóriát, amely semmiféle elismerést nem jelent. Kimi Raikkönen is kicsit olyan, mint ők, vagyis minden szezon előtt él a remény, hogy valójában akár még jó is lehet, de aztán képes újra és újra csalódást okozni. Danyiil Kvjat egy itteni dobogós hellyel búcsúzott talán végleg is az F1-től, összességében pedig nagyon egyértelműen alakult, kik kerülnek az első három helyre.

1. McLaren-Honda 16 pont
2. Kimi Raikkönen 10 pont
3. Danyiil Kvjat 9 pont
4-5. Red Bull, Ferrari 3-3 pont
6-7. Valtteri Bottas, Jolyon Palmer 2-2 pont
8-10. Kevin Magnussen, Felipe Massa, Toro Rosso 1-1 pont

alonso

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Force India, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Esteban Ocon, 2. Ferrari, 3. Force India

 

A sorozat eddigi részeit ide kattintva érheted el!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: