DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Kirúgta a Red Bull, világbajnokként visszatért az F1-be

Brendon Hartley volt már tűzközelben az F1 világában, ám a beteljesedéshez egy kirúgásra és egy WEC-s kitérőre is szükség volt. Ez történt az új-zélandival, mielőtt idén ülést kapott a Toro Rossónál.

Mint sok más autósport iránt rajongó fiatal, Brendon Hartley is a klasszikus utat járta be a versenyzés világában. Egészen fiatalon, hat évesen még hazájában kezdett el gokartozni, és ott szerezte első formulaautós sikereit is. Tizenévesen azonban maga mögött hagyta a szigetországot, és az autóversenyzés őshazájába, Európába költözött. Itt sokszor több szériában párhuzamosan is versenyezve vetette meg a lábát: ment többek között a Formula Renault 2.0 olasz és észak-európai szériájában és a brit Formula-3-ban is. Egyik jelentős fiatalkori sikere a 2007-es Eurocup Formula Renault 2.0 bajnoki győzelme volt, amivel a Red Bullnál tevékenykedő Dr. Helmut Marko figyelmét is sikerült felhívnia.

Hartley győzelme hamar egy szerződéshez vezetett, a következő évtől ugyanis csatlakozhatott a Red Bull junior programjához. 2008-ra a Toro Rosso tesztpilótájává nevezték ki őt, ezt követően pedig két évig a Red Bull és a fiókcsapat harmadik pilótája lett. A hivatással párhuzamosan természetesen aktív versenyző is maradt, 2010-ben a Formula Renault 3.5-ös szériájában például Daniel Ricciardo volt a csapattársa. Hartley ebben a sorozatban nem ütötte meg az elvárt szintet, így azon a nyáron a Red Bull bejelentette: megválik az új-zélanditól. Helyét az akkor épp az F3-ban domináló Jean-Éric Vergne vette át.

hartley_webber_vettel_2009

Mark Webber és Sebastian Vettel társaságában, még 2009-ben - ekkor még közelinek tűnt F1-es debütálása


Hartley kedvét a Red Bull-támogatás elvesztése sem vette el a versenyzéstől, továbbra is álma volt a Formula-1 mezőnyéhez csatlakozni. Végzetes lett volna kikerülnie az autósport vérkeringéséből, így a 2010-es évek elején új vizekre evezett: elment endurance-pilótának. Ez a váltás olyan jól sikerült számára, hogy két év privát versenyzés után (az LMP2-es Murphy Prototypesnál) az a megtiszteltetés érte, hogy a Hosszútávú-világbajnokság gyári Porsche alakulata szerződtette le egy LMP1-es ülésbe. Csapattársa a többszörös F1-es futamgyőztes Mark Webber és a WEC-veterán Timo Bernhard lett, akikkel később több sikert is együtt ünnepelhetett. 

lmp1_porsche_bajnokok

Az idei WEC-s világbajnoki címet ünnepelve - balról jobbra Timo Bernhard, Hartley és Earl Bamber

A hármas különítmény egy kemény tanulóévet maga mögött hagyva 2015-ben már dúskált a sikerekben. A 24 órás Le Mans-i versenyről ezüstöt, az év végi elszámoláson pedig aranyat hozhattak el. Ez utóbbi sikert idén annyi különbséggel ünnepelhették meg ismét, hogy a visszavonult Webber helyét Hartley gyerekkori barátja és honfitársa, Earl Bamber vette át. Hab a tortán, hogy az egészen kaotikus Le Mans-i megmérettetés is az ő diadalukkal zárult. Az idei 24 órás sikerüket ünnepelve már mindannyian tudták, hogy a Porsche év végén kivonul a WEC-ből, így nagyjából ekörül érezhette Hartley azt, hogy itt az ideje újra bekopogni a Formula-1 ajtaján. Bepötyögte tehát egy régi ismerős telefonszámát, a vonal végén pedig Helmut Marko válaszolt…

Brendon Hartley 27 évesen váltotta valóra élete álmát, mikor 19 autó mellett ő is felsorakozhatott az USA Nagydíj rajtrácsára.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: