Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. december 13. szerda
F1

Felére csökkent az előzések száma az F1-ben

Fele annyi helycserét láthattunk az idei Formula-1-es szezonban, mint tavaly. Az F1 szakmai stábja már be is számolt néhány ötletről, hogyan lehetne megspékelni a versenyeket.

A Pirelli statisztikái alapján a Formula-1 2017-es szezonjának 20 futama alatt összesen 435 regisztrált előzés történt. Ez az érték a tavalyi év 866 pozícióváltásához képest 49%-os csökkenést jelent, ám azokat még keskenyebb, kisebb hátsószárnnyal szerelt és valamivel lassabb autókkal érték el. Statisztikák alapján a legizgalmasabb verseny idén az Azerbajdzsáni Nagydíj volt, ott ugyanis 42 előzést regisztráltak, míg a legunalmasabbnak az Orosz Nagydíj mondható, mindössze egy darabbal. 

f1_2017_sochi

Az Orosz Nagydíjon sokszor a táj volt a legérdekesebb

A Formula-1 szakmai stábja tisztában van a csökkenés tényével, így két külön megoldás is terítéken van. „Az aerodinamikai program kezd lendületbe jönni, és a pályák fejlesztése is folyamatban van” – nyilatkozta az F1 szakmai vezetője, Ross Brawn. „A versenyzés elősegítése érdekében néhány pályával már most tárgyalásokat folytatunk.” 

spa_2017_rajt

A jó vonalvezetés az egyik alapja az izgalmas versenynek (Spa-Francorchaps)

Brawn elmondása szerint archívumokat előszedve kutatnak olyan időszakok és olyan pályák után, ahol több volt az akció. Lényegében statisztikai elemzést folytatnak. „Voltak olyan időszakok, mikor több előzést láthattunk? Vannak pályák, ahol több a helycsere?” – tette fel a költői kérdéseket. „Azzal azonban vigyáznunk kell, hogy nem az előzésektől lesz jó egy verseny. A jó verseny az, amikor két autó csatázik. Maradhat az első elöl, ha eközben izgalmas küzdelmet vív. Kissé tehát összetettebb a kérdés, mint megszámolni az előzéseket.” Brawnék arra a következtetésre jutottak, hogy a jó versenyhez olyan pályára is szükség van, amelyen több ideális ív is autózható. „Ha egy szűk pályán van egy visszafordító, az nem valami jó. Viszont ha egy széles pályán van ugyanez, ahol több ív is használható, akkor történhet valami akció. Úgy gondolom, hogy Austin egy ilyen komplex pályának számít.”

 berger_alboreto_ferrari_1988_monza

A 30 évvel ezelőtti autókon szemmel láthatóan kevesebb aerodinamikai elem található, így könnyebb volt velük egymást követni

Brawnék az aszfaltok minőségét is górcső alá vették, és azt találták, hogy a durvább, gumikat jobban fogyasztó aszfalttípusok is hozzájárulnak a versenyek izgalmához. Ellenpéldaként az orosz Szocsi versenypályát említette, mely textúrája kifejezetten sima, és részben ennek az eredménye a fenti statisztika, mely szerint egyetlen helycsere történt az egész futamon. A szakember szerint pozitív példának az austini utolsó néhány kör mondható. „Ha megnézzük az idei év izgalmas futamait, láthatjuk, hogy a gumikopás is sokszor közrejátszott bennük. Például amikor [Kimi] Raikkönent sokkal frissebb gumikon [Max] Verstappen támadta” – zárta. 

A korábban említett aerodinamikai változtatásokról Brawn itt beszélt részletesebben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?