DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

Ómen: Bottas bajnok lesz, szerencsés(?) 13-as

A szezonzáró F1-es futam statisztikái között böngészve jó pár érdekességre bukkantunk: Hamilton egy újabb téren beérte Schumachert, volt, amiben Raikkönen és volt, amiben Ocon volt a legjobb idén.

Valtteri Bottas karrierje első mesterhármasát érte el, azaz a pole és a győzelem mellett a leggyorsabb kör is az övé lett. A finn a sportág történetének 45. pilótája lett, aki képes volt erre. Bottas csak a kiállása alatt adta át az elsőséget Hamiltonnak, ha a brit áll elsőként a bokszba, könnyen meglehetett volna a Grand Slam is a finn számára, így azonban erre még várnia kell – a jelenlegi mezőnyből csak Hamilton (5), Vettel (4) és Alonso (1) tudta ezt a különleges bravúrt végrehajtani.

Bottas negyedik pole-ját és harmadik győzelmét szerezte – előbbiből az elsőt egy tizednél, utóbbiból az elsőt egy másodpercnél nagyobb különbséggel.

bottas-stat-mercedes-1



A Yas Marina Circuit az egyetlen pálya, ahol a Mercedes a turbókorszak mind a négy évében kisajátította az első rajtsort – kereken 100 ilyen indulással büszkélkedhetnek.

Abu Dhabiban eddig két versenyző nyert úgy, hogy nem volt világbajnok még korábban: Vettel (2009) és Rosberg (2015) – a következő évben mindketten a csúcsra értek, ez jó ómen lehet Bottasnak?

Lewis Hamilton a Formula–1 történetének második versenyzője lett, Michael Schumacher (2002) után, aki minden futamon pontot tudott szerezni egy szezonban – tegyük hozzá, hogy Juan Manuel Fangiónak ez kétszer is (1954 és 1955) csak azért nem sikerült, mert az Indy 500 is a világbajnokság része volt akkoriban. A jelenlegi szabályokkal egyébként Dan Gurney is elérte volna ezt 1961-ben, hiszen minden versenyt az első 10 között zárt.

Hamilton immár öt versenyt teljesített karrierje során úgy, hogy már bebiztosította a világbajnoki címet, de továbbra sem tudott győzni ezek egyikén sem. Sőt, mivel idén „csak” kilenc győzelmet szerzett, 2013 óta először kellett megelégednie egy számjegyű futamsikerrel egy szezonban – a kilenc egyébként egészen 2002-ig rekordnak számított, melyet Mansell és Schumacher tartott.

A brit zsinórban a 25. versenyén szerzett, amivel immár egyedül áll az örökranglista második helyén, s csak két futamra attól, hogy beérje Raikkönen 2012 és 2013 között felállított rekordját.

Mercedes-motoros autó sorozatban a 175. alkalommal szerzett pontot (a 2008-as Kínai Nagydíj óta sikerült ez mindig), s két és fél éven belül megdönthetik a Ford 1967 és 1983 között felállított 228-as rekordját.

stat-mercedes-1

A turbókorszak negyedik évében először fordult elő, hogy a Mercedes pilótái nem tudtak kettős győzelmet aratni a pontversenye összetettjében: Sebastian Vettel második helye a legjobb világbajnoki pozíciója 2013-as, máig utolsó bajnoki címe óta – nem mellesleg több pontot szerzett, mint 2010-ben és 2012-ben, amikor ő lett a világelső.

Először fordult elő az új pontrendszer bevezetése óta, hogy kettőnél több pilóta éri el a 300 egységet a szezon során. Valtteri Bottas lett a negyedik, akinek ez sikerült Vettel, Hamilton és Rosberg után.

A 13-as számmal kapcsolatban érdemes megemlékezni néhány dologról: a futam első három helyezettje, Bottas, Hamilton és Vettel is a 13. alkalommal állhattak fel a pódiumra a futam végén (ebből negyedszer együtt), míg a Red Bull RB13-asa a 13. kiesését könyvelte el a szezonban, s mivel lecsúsztak a dobogóról, e tekintetben megrekedtek 13-nál.

És ha már a dobogók: 2013 óta először fordult elő, hogy csak négy csapat tudott dobogós helyet szerezni (akkor: Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus), az pedig 2002 óta először, hogy egy kivételével az összes pódiumot három csapat osztja le egymás között (akkor: Ferrari, McLaren, Williams és egy Jaguar-dobogó).

Sergio Perez annak ellenére, hogy a 4-5. erőnek számító Force Indiánál versenyez hosszú évek óta, a turbókorszakban először maradt le egy teljes szezonon át a dobogóról.

stat-force-2

Azzal, hogy Bottas és Raikkönen is bejutott a Q3-ba, ebből a szempontból tökéletesen zárták a szezont, ráadásul mind a húsz futamot a legjobb tíz közül is kezdhették meg (illetve Raikkönen esetében a „kezdhettek volna meg” a pontosabb megfogalmazás, hiszen Malajziában nem tudott elrajtolni).

Bottas ráadásul spanyolországi (önhibáján kívüli) kiesését leszámítva mindig az első hat között zárt – azaz a „régi” pontrendszer szerint is 19 pontszerzést gyűjtött volna be a szezonban, hasonlóképpen Hamilton két évvel ezelőtti teljesítményéhez.

Véget ért a McLaren-Honda három éven át tartó együttműködése, mely sok bosszúság mellett 820 helynyi rajtbüntetést is eredményezett. Ez nagyjából 6 és fél kilométer, avagy két kör Monacóban.

Ami a büntetéseket illeti, Esteban Ocon volt az egyetlen versenyző a szezonban, aki egyet sem gyűjtött be (nem számítva az 1, illetve 2 futamon induló di Restát és Giovinazzit).

Maradjunk még kicsit Oconnál: brazíliai kiesése mellett eddigi 29 F1-es futamából 28-at teljesíteni tudott. A francia pilóta Interlagos előtt még a 2014 augusztusi nürburgringi F3-as futamon esett ki formulaautós versenyről, s a két eset között 54 versenyt teljesített négy különböző szériában.

20-ból 19 – szinte tökéletesen alakult az újgenerációs F1-es autók csúcsdöntési missziója: egyedül Monzában nem dőlt meg a pályacsúcs 2017-ben, de valószínűleg ott is sikerült volna, ha nem áztatja eső a kvalifikációt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: