DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Lekörözött bajnok - Mexikói Nagydíj statisztikák

Szokatlan jelenség, hogy valaki a 9. helyen, körhátrányban befutva ünnepelhessen bajnoki címet, mint ahogy az is, hogy egy Ferrari október folyamán a rajtrács elején áll. A hétvégi futam is hozott egy halom statisztikai érdekességet.

Már jó ideje a legeredményesebb brit Formula-1-es pilótának számít, de Lewis Hamiltonnak most végre a bajnoki címek terén is sikerült hazája élére törnie, átlépve a háromszoros világbajnok Jackie Stewartot. A teljes ranglistán pedig belépett egy nagy ötösbe: negyedik címével utolérte Alain Prostot és Sebastian Vettelt, így már csak Juan Manuel Fangio és Michael Schumacher állnak előtte.

Ezt a diadalt azonban a rajt után szerzett defektje miatt meglehetősen szokatlan stílusban biztosította be a brit: csak a 9. helyen intették le, ez pedig a legrosszabb helyezés, amiben valaki befutott bajnoki címe megszerzésének futamán. Az eddigi negatív rekordot e tekintetben Michael Schumacher tartotta a 2003-as Japán Nagydíjjal, ahol 8. helyen célba érve vált hatszoros bajnokká. Persze többekkel előfordult, hogy kiessel is bajnokok lettek: legutóbb az 1994-es szezonzárón Schumacher ünnepelhette a pálya széléről első címét.

mexiko-top3



Van még egy szokatlan jelenség Hamilton hétvégi alakításában: körhátrányban intették le, korábban pedig csak egyetlen pilóta volt, akit leköröztek bajnokká válásának napján. James Hunt járt így a szintén hírhedt 1976-os finálén Fujiban.

Hamilton körhátránya azt is jelenti, hogy immár a mezőny egyetlen tagja sem volt képes a szezon eddigi összes versenykörét teljesíteni. Ő és Esteban Ocon azonban továbbra is minden futamon célba értek 2017-ben, a francia pedig ezzel tovább növelte újoncrekordját, miközben karrierje legjobb eredményét is beállította a barcelonai 5. hely megismétlésével.

Negyedik alkalommal dőlt el a bajnoki cím a mexikóvárosi pályán, az előző három eset viszont már fél évszázada, 1964-ben, 1967-ben és 1968-ban történt.

Eltelt napok számát tekintve Nico Rosberg lett az F1 történetének harmadik legrövidebb ideig uralkodó világbajnoka. 336 napon át volt ő a címvédő (még ha nem is tett kísérletet a megvédésére), nála hamarabb pedig csak John Surteest (280 nap) és Jochen Rindtet (315) fosztották meg a címvédői státusztól. Rindt persze halála miatt egyetlen napig sem élvezhette a bajnoki létet.

Még július végén méláztunk el rajta, hogy folytatódni fog-e a sorozat, és igen: 2005 óta még mindig egyszer sem lett az a világbajnok, aki megnyerte az azévi Magyar Nagydíjat.

hamilton_5

És tovább tart egy érdekes sorminta is: 2008 óta minden páros évben a szezonzárón dől el a bajnoki cím, minden páratlanban viszont már néhány futammal az év vége előtt.

Sebastian Vettel 50. pole-pozíciójának örülhetett szombaton, amivel negyedik emberként érte el a félszázas határt Senna, Schumacher és Hamilton után. A német azonban vasárnap elveszítette esélyét az idei bajnoki diadalra, ami először történt meg vele olyan szezonban, amelyben vezette a pontversenyt.

Kimi Raikkönent a 90. dobogós helyének ténye kevésbé hozta lázba, viszont Valtteri Bottasszal közösen már a történelem során hetedszer (és idén negyedszer) hoztak össze dupla finn dobogót. Finn kettős győzelem azonban továbbra sincs.

Raikkönen Austin után egy újabb olyan pályán állhatott fel a dobogóra, ahol korábban még nem: ez a 28. különböző helyszín, ahol az első három között tudott végezni karrierje során, és már csak eggyel van lemaradva a rekordtartó Alain Prost mögött. 2018-ban akár meg is előzheti, ha dobogóra áll Bakuban, ahol eddig nem tette, valamint a visszatérő Paul Ricard-i pályán.

A Ferrari 2007 óta először tudott október hónap során időmérőt nyerni. Most viszont a csapat első mexikói pole-ját szerezte Clay Regazzoni 1970-es sikere óta. Persze nem rendeztek azóta minden évben futamot a pályán, viszont tíz verseny így is lezajlott a két dátum között.

vettel_4

Max Verstappen harmadik, eddigi legdominánsabb futamgyőzelmét szerezte az F1-ben. Időmérőt azonban eközben még egyet sem nyert, ami ritkaságnak számít, viszont nemrég csapattársával is megtörtént: Daniel Ricciardo is háromszoros győztes volt már, mire először pole-ba került 2016-ban Monacóban.

A Red Bull hollandjára bizarr módon továbbra is igaz maradt az az állítás, hogy minden futamgyőzelmét azt követően szerzi, hogy Danyiil Kvjatot lefokozza a Red Bull - az orosz viszont immár teljesen kikerült az energiaitalosok programjából.

Verstappen révén megszületett a Red Bull fennállásának 110. dobogója, és egyúttal 110. első soros rajtja is.

Nico Hülkenbergnek nincsenek jó hetei, zsinórban a harmadik futamán esett ki, ami még sohasem történt meg vele korábban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: