DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Miért lehet jobb a jövő évi Honda-motor?

A Honda elképesztően nagyot bukott 2017-ben eddig a tavalyi látható fejlődés után, de a jelenlegi koncepció jövőre kifizetődhet. Erre, ha minden igaz, meg is van a receptjük.

Nagy fogadkozás volt a McLaren-Honda háza táján, eredetileg arra számítottak, hogy a téli tesztek során már a Mercedes-Red Bull páros mögött a Ferrarival csatázhatnak a harmadik legjobb csapat címért. Azóta már tudjuk, hogy nagyon nem így alakult, a japánok legnagyobb meglepetésére az erőforrás 1-2 kör után állandóan meghibásodott, utána pedig órákra a garázsba kényszerült javításra. A megbízhatósági problémák a próbapadon még nem jelentkeztek, a pályán annál inkább. Yusuke Hasegawa, a Honda F1-es projektjének vezetője beszélt az év elejéről, illetve a felzárkózásról és a további tervekről is.

„Elég sok alkatrészt nem tudtunk tesztelni a próbapadon, így az normális, hogy ezek működését az autóban kell megtapasztalnunk. Az egyik legnagyobb ilyen elem az olajtartály, amivel kapcsolatban nem tudtuk megteremteni a reális G-erőket, illetve rázkódást. A teória jó volt, de először az olajtartállyal gyűlt meg a bajunk, mert a valóságban más erők hatottak” – kezdte visszaemlékezését egy, a McLaren weboldalán nyilvánosságra hozott interjúban a japán szakember.

„Azt viszonylag gyorsan megoldottuk, de máris jött a második baj, a vibráció. A próbapadon a modell merevebb és nehezebb is, nem produkált akkora rázkódást, de az autóba szerelve a sebességváltóval és az abroncsokkal szinkronban sokkal nagyobb volt, mint amire számítottunk. Nem igazán fértek össze a rendszerek inercia téren, hatalmas vibrációt okozva az autóban” – ismerte el a nehézségek fő okát Hasegawa.

A McLaren néhány hete nagyot javult megbízhatóságban, de a motor még mindig elég erőtlen


Sokáig tartott a megbízhatóság rendbetétele, de lassanként sikerült, az Osztrák Nagydíj óta használt Spec-3 erőforrás látható javulást hozott, az irány tehát jó, de még mindig nagy a lemaradás. (Gondoljunk csak arra, hogy éppen a héten a Pirelli gumitesztjén Vandoorne egy nap alatt 135 kört teljesített, a téli tesztidőszakban ez négy nap alatt sem mindig sikerült összeadva.) Az erőfeszítések fő iránya most a Spec-4 elnevezésű, még tovább fejlesztett motor, amit még az idei évadban bevet a Honda és amitől sokat várnak. Hasegawa szerint a folyamatos továbbfejlesztésben bíznak most és nem a radikálisan új megoldásokban.

„Nem állunk meg egy percre sem a fejlesztéssel, az folyamatos marad. Minden egyes hibával tanultunk valamit, amit utána már nem követünk el. Tavaly gyökeresen megváltoztattuk a motor tervezését, de jövőre az ideit folytatjuk tovább. Nagyon jó, hogy az idei összes adatunkat felhasználhatjuk a jövő évhez, ráadásul a 2017-es fejlesztések mind jótékony hatással lesznek a 2018-as erőforrásra” – zárta optimistán Yusuke Hasegawa.

A Formula-1 izgalmasabb lenne egy versenyképes McLaren-Hondával, így őszintén bízhatunk abban, hogy ez a koncepció legalább a felzárkózást meghozza a wokingiaknak és semmiképpen nem buknak akkorát a motorral, mint idén év elején. Egy rossz téli tesztidőszak ugyanis a teljes évadot tönkreteszi, ahogy azt idén láthattuk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: