DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Brawn szívesen mentőövet dobna a Hondának

A Formula-1 vezetőségi tagja, a sportot mérnöki szemmel tanulmányozó Ross Brawn szerint a jelenlegi motorszabályok nem alkalmasak új gyártók bevonzására, és 2020 után ezen mindenképpen változtatna.

Jelenleg a világ szemei előtt szenvedő Honda a fájdalmas példája annak, hogy a minden korábbinál, és minden más csúcsbajnokságban látottnál összetettebb erőforrásrendszerekkel mennyire meggyűlik a baja annak a gyártónak, amely új jövevényként csatlakozik a Formula-1-hez. A jelenlegi hibrid turbó V6-osok 2014-ben érkeztek a sportba, a Honda pedig egy évvel később tért vissza, ám harmadik évére sem sikerült olyan hajtásláncot készítenie partnere, a McLaren számára, amely akár teljesítményben, akár megbízhatóságban eléri a riválisok szintjét.

Brawn felismerte ezeket a nehézségeket, amelyek szerinte nem csak a Honda rossz hozzáállásának köszönhetőek, hanem akár újabb vállalkozó szelleműekkel is megtörténhetnek. Ezt a problémát igyekszik majd kiküszöbölni a 2020 utáni, egyszerűsített motorszabályokkal, de addig is kész lenne útmutatást adni a japánoknak.

mclaren-honda



„Az új szabályrendszerben gondolnunk kell azokra a gyártókra is, amelyek később akarnának csatlakozni, és figyelembe kell vennünk, hogy némi extra támogatásra lehet szükségük a kezdetekben” - mondta Brawn a Motorsportnak. „Ha mondjuk visszahozzuk a zsetonrendszert, akkor talán az új érkezőknek több zsetont adhatnánk az első pár évükben, de vannak még ehhez hasonló ötletek, amelyekkel az F1-es részvételre késztethetjük az embereket.

„Persze nem tervezünk egyedi szabályrendszerről tárgyalni a Hondával, szóval nem olyasmire gondolok, hogy odamegyek hozzájuk és megmondom nekik, hogyan tervezzék meg a motorjukat, ám ha segíthetünk nekik valahogy abban, hogy elérjék a célkitűzéseiket, akkor azt megtesszük. Ha a Honda segítségért fordulna hozzánk, és olyasmit kérne, ami a hatáskörünkbe tartozik - és ami nem tenné igazságtalanná a versengést -, akkor rendelkezésükre állnánk.”

Brawn azonban továbbra is azon a véleményen van, hogy a motoroknak igenis szerepet kell játszaniuk egy csapat versenyképességében, még ha többen az erőforrások teljesítményének minél tökéletesebb kiegyenlítése mellett is kardoskodnak a jelenlegi helyzetben. Egy ilyen lépés azonban egy fontos esszenciát ölne ki az F1-ből a szakember szerint, ahogy azt egy múltbéli példával is alátámasztja.

„A régi, Cosworth V8-as időkben a motor tulajdonképpen csak a helyet töltötte ki a karosszéria és a váltó között, hiszen mindenki ugyanolyat használt. Az pedig nem sokat adott hozzá az F1-hez, viszont a változatosság jóval több értéket hordoz magában. Ám nem szabad olyan hangsúlyossá sem tenni, hogy ez jelentse a döntő tényezőt a mezőnyben. A helyes egyensúlyt pedig a kezdetekkor kell megtalálni, hiszen utólag helyreigazításokat tenni már rengeteg nehézséggel, érzelemmel és frusztrációval jár” - magyarázta Brawn.

„A jelenlegi erőforrások elképesztő mérnöki alkotások, ám mint az sajnos kiderült, új gyártóként nagyon nehéz eljutni velük a legmagasabb szintre. Nem akarjuk túl könnyűvé sem tenni a dolgot, azt viszont szeretnénk, hogy ha egy új gyártó érkezik és tisztességes munkát végez, akkor három éven belül versenyképessé válhasson.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: