DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

A Ferrari-csapatutasítás kérdései

Volt-e csapatutasítás és ha volt, akkor az gond-e - alighanem sokáig szolgáltatnak még beszédtémát a hétvégi események, Vettel győzelme és Raikkönen testbeszéde.

Jó időre beszédtémát fog még szolgáltatni, hogy vajon szándékosan vette el Kimi Raikkönen győzelmét a Ferrari a korai bokszkiállással Monacóban, vagy egyszerűen így jött ki a lépés - a finn testbeszéde alapján ő nagyon csalódott volt a második helyével, de azt természetesen nem ejtette ki a száján, hogy csapatutasítás történt. 

Az biztos, hogy a szezont nagyon gyengén kezdő Raikkönen összekapta magát és idei legjobb teljesítményét hozta ezen a hétvégn, stabilan ott volt Vettel nyakán, néha előtte és az időmérőn ő tudta jobban összerakni a körét, így kilenc év után először szerzett pole-pozíciót. A futamon aztán jól is rajtolt és tartotta az első helyét, bár meglógni nem nagyon tudott Vettel elől - majd jött a bokszkiállás.

 ferrari-monaco_1



Ki kellett hozni Raikkönent?

A Ferrari Valtteri Bottas kiállására reagált azzal, hogy az elöl lévő autóját kihozta kereket cserélni, ezzel megakadályozva egy esetleges elévágást. Az elévágást rendszeresen láthatjuk, rendszeres stratégiai fegyver a pozíció megszerzésére és ezen a pályán a pozíció jelent mindent, hiszen ezúttal sem láttunk egyetlen tiszta előzést sem. Azonban az idei szezonban és különösen ezen a hétvégén az is egyértelmű volt, hogy a gumik olyan lassan érik el az üzemi hőfokot, hogy az jelentősen csökkenti az elévágás lehetőségét, így felmerülhet, hogy feleslegesen hívta ki a bokszba versenyzőjét a Ferrari. Árnyalja viszont a képet, hogy a Red Bull is lépett, ők is az elöl lévő, tehát a stratégia szempontjából előnyt élvező Verstappent hívták ki előbb és végül Daniel Ricciardo járt jobban. Mindkét csapat rosszul számolt, vagy valami váratlan körülmény húzta keresztül a számításokat, esetleg egyszerűen csak ez volt a biztonsági lépés mindkét istálló részéről? A Ferrari nem kockáztathatta a kettős győzelmet...

Vettel csinálta meg magának?

Csendesen követte csapattársát az első etapban a német, aztán ahogy kivették előle Raikkönent, azonnal elkezdte szórni a lila szektorokat és parádés köröket produkált, érezte (vagy mondták neki), hogy itt megnyerheti a versenyt. Raikkönen veszített némi időt egy Sauber mögött, Vettel pedig pont a finn elé tért vissza a pályára - hogy ezt így számolták-e ki, vagy Vettel kihasználva az üres pályát megcsinálta a saját maga szerencséjét, valószínűleg nem fogjuk megtudni. Egyet viszont tegyünk tisztába: a két Ferrari-pilóta kivezető köre között másfél másodperc volt a különbség Vettel javára, majd az első igazi körben is a német javára billent a mérleg nyelve az egymás elleni csatában két másodperccel - az ezek között lévő körben pedig további egy másodpercet vert ellenfelére a négyszeres világbajnok.

Ha szándékos volt, az baj?

Ezt a kérdést még azért érdemes feltennünk anélkül, hogy bármelyik oldal felé is húznánk. Vettel vezette a pontversenyt, amikor megérkezett a mezőny Monacóba, Raikkönen ötvenöt pontos lemaradásban volt. Amennyiben a kettős győzelmet nem veszélyeztetik ezzel, logikus lépés lehetett Vettel győzelme, hiszen az első és a második hely között nagyon komoly szakadék van a pontszámokat tekintve és azt is érdemes beleszámolni, hogy a fő rivális Hamilton nagyon mélyen volt ezen a hétvégén, most volt esély komoly előnyt kiépíteni vele szemben - ez sikerült is, a huszonöt pont már "megenged" egy elrontott versenyt, egy hibát is. Másrészt viszont a sokat kritizált, de most nagyszerűen teljesítő, az időmérőt megnyerő, első helyen haladó Raikkönentől megéri elvenni az első helyet úgy, hogy Vettel másodikként is növeli előnyét a pontversenyben?

Érvelni mindkét oldal mellett lehet, de ahogy írtuk: egyáltalán nem biztos, hogy csapatutasítás történt, bármilyen nyilatkozattal is próbálkozik az ilyen téren mindig nagy játékos Hamilton...

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: