DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Monacói Nagydíj: Akár a Kaszinóban!

Na, ezért olyan az F1-es Monacói Nagydíj, mintha a rulettasztalnál játszanánk! A kvalifikáción olyan eredmény született, amelyre vélhetően még a legvérmesebb krupiék is csak dörzsölik a tenyerüket!

„Ez csakis vörös lehet! – jósolta a formula.hu-nak az F1-et is megjárt endurance-világbajnok, Allan McNish az ebédje felett görnyedve, percekkel az utolsó szabadedzés után. A gyakorláson Sebastian Vettel simán verte ferraris csapattársát, Kimi Räikkönent, a Mercedeseket pedig még inkább leiskolázta: a 3. helyen záró Valtteri Bottasnál közel fél másodperccel, Lewis Hamiltonnál pedig több mint 0,8 másodperccel volt jobb. Ennek fényében a skót nem kockáztatott sokat, arra viszont nem számított, hogy a vörösöknél váratlan fordulat következik. Márpedig következett, mégpedig olyan, amit csak a helyi szerencsejátékokhoz lehet hasonlítani.

Mi mást lehet mondani akkor, ha Kimi Räikkönené a pole-pozíció, aki a hétvége kezdetétől fogva lassabb volt Vettelnél, ráadásul pólust legutóbb 2008-ban, 128 fordulóval ezelőtt szerzett? A jelenlegi mezőnynek számos olyan tagja van, akik akkoriban még a Forma-1 közelében sem jártak (Stroll, Verstappen és Ocon például még biztosan a csattogós lepkét tologatta akkoriban), a finn is megjárta a ralit, a NASCAR kisteherautós szériáját, a pletykák számos alkalommal forszírozták a nyugdíjba vonulását, ám most mégis ott van, a legelőkelőbb rajtkockában. „Csakis apróságok dönthetnek” – mondta a 2007-es világbajnok az FIA sajtótájékoztatóján arról, hogyan kerekedett 4 századdal Vettel felé a Q3-ban. „Az apróságok teremtik a különbséget. Ha csak egy icipicit kizökkensz, a gumik vagy más miatt, máris lőttek a jó körnek, mert korlátozva érzed magad. Máskülönben taposod a gázt, ahogyan csak tudod és bízol abban, hogy minden jól alakul. Össze kell rakni egy jó kört, ami trükkös feladat. Ennyi az egész.”



Vettel egyetértett csapattársával: „Szoros volt. Mint Kimi is mondta, arról szól az egész, hogy össze kell rakni egy jó kört. Most nekem volt talán egy picivel több gondom, neki pedig összejött. Ennyire egyszerű ez” – fogalmazott a német, aki egyáltalán nem tűnt csalódottnak.  A ponttáblázat éllovasa a márkatárssal együtt tett ígéretet arra, hogy vigyáznak majd egymásra a rajtnál, ami ezen a helyszínen még a szokásosnál is nagyobb jelentőséggel bír: „tudjuk, hogy mit kell tennünk. Azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk, egymással is, de tudjuk, hogy a rajt a versenynek csak a kezdete, nem a vége” – mondta a négyszeres világbajnok.

Nem csak a vörösöknél kavarodtak meg a lapok, hanem a Mercedesnél is: az első edzésnaptól kezdve a beállításokkal bajlódó, Monacóban egyébként évek óta verhetetlen egyletnél Valtteri Bottasnak sikerült a 3. helyre repíteni az Ezüstnyilat, Lewis Hamilton számára viszont rémálommá vált az időmérő. A brit a Q2 végén kieső helyen tanyázott, majd amikor nekirugaszkodott az utolsó próbálkozásának, Stoffel Vandoorne keresztbe húzta a számításait: a McLaren-Honda belga pilótája a szalagkorlátnak csapta az autóját, sárga zászló lépett életbe, a fázis pedig lezárult. A háromszoros világbajnok a 14. helyen kötött ki, a különféle büntetéseknek köszönhetően a rajtrácson a 12. pozíciót foglalhatja el vasárnap délután: ez számára egyáltalán nem üdvös, a nézők számára viszont annál inkább, hiszen ki ne lenne kíváncsi arra, hogy mire megy a bajnoki álmokat dédelgető versenyző a Mikiegér pályán, ahol a többség szerint lehetetlen lesz előzni a futamon?

„Teljesen összetörtem amiatt, hogy idejekorán véget ért számomra az időmérő, az autóból is alig bírtam kiszállni. A csapat is, személy szerint én is roppant komoly energiákat mozgósítottunk erre a hétre, aztán idejössz és az autó mégsem tudja azt, amit kellene. Kész rejtély ez, senki nem érti, hogy miért történt így. Csak reménykedni tudok abban, hogy holnap sikerül jó eredményt elérni” – mondta szemlátomást lelombozottan a brit.

Tanácstalanságról számolt be Toto Wolff sportigazgató is: „Fogalmunk sincs, hogy mi történt a mai napon. Az időmérő előrehaladtával Valtteri gyorsabbá vált, ugyanakkor a mérnöki kiértékelés során mindkét versenyzőnk arról számolt be, hogy nehéz volt vezetni az autót. Meglátjuk, hogy mit hoz a holnap, mindenesetre nem áll rendelkezésünkre túl sok dolog, amivel javíthatunk a helyzeten…” – mondta a szakember, aki úgy ítélte meg, hogy a Ferrarik talán gyorsabbak is tudtak volna lenni.

A csillagos tábor legpozitívabb tagja Bottas volt, ám a finn sem titkolta, hogy komolyak a Mercedes monacói gondjai: „Voltak problémáink eddig is a hétvége során, főképp a beállításokkal, így tényleg nem vagyunk könnyű helyzetben. A Ferrarik sokkal jobbnak tűnnek, szélesebb sávban működnek minden területen, ráadásul stabilabbak is. Ennek ellenére viszonylag szoros volt a mai nap, holnap pedig továbbra is Monacóban leszünk, ahol bármi megtörténhet. Jobb lenne az élről startolni, de a harmadik hely sem annyira rossz. Meglátjuk, hogy mi történik” – fogalmazott az északi pilóta, aki 2 ezreddel maradt el Vetteltől.

Kesergés jutott a Red Bull párosának, a 4-5. helyeken záró Max Verstappen, Daniel Ricciardo alkotta tandemnek is. Az autó első részének tapadásával bajlódó holland csak azon háborgott, hogy Bottasnak sikerült elékeverednie, máskülönben limit-közelinek érezte a körét, az ausztrál viszont fújtatott a csapatra is, mivel szerinte rossz döntést hoztak: „Mivel az első két fázisban több gyors kört mentünk és ez túlságosan megterhelte az abroncsokat, a csapat úgy döntött, hogy a Q3-an csak egy kört megyünk. Kemény kivezető kört kellett futnom, hogy felmelegítsem a gumikat, de sajnos a gyors körben forgalomba keveredtem. Úgy tűnt, hogy mögöttem tiszta a levegő, így fogalmam sincs, hogy miért vétettek ilyen alapvető hibát, hogy a forgalomba küldtek ki. Szerintem nagyon sokat buktunk ezzel, mert itt tulajdonképpen ma futottuk a versenyt, ezen a helyszínen ugyanis minden a rajtsorrendről szól…” – adott hangot felháborodásának Ricciardo, aki tavaly ugyanitt, szintén a csapat taktikai hibája miatt a győzelmet veszítette el.

Monaco futamai általában a vonatozásról szólnak, ezúttal viszont olyan rajtrácsot kaptunk, amely izgalmas derbit eredményezhet, ráadásul nemcsak az élbolyban lehet csatározás, hanem a mögöttes mezőnyben is. Érdemes kalkulálni azzal is, hogy mivel sokkal nagyobb a tempó, mint bármikor korábban, a szalagkorlátok is közelebb vannak, jobban harapnak, arról nem is beszélve, hogy a várható forróság is megterhelőnek ígérkezik, komoly kihívás elé állítva a pilótának mind fizikum, mind koncentráció terén. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: