DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Nem mostanában színezték be először a gumikat

A Formula-1-ben az utóbbi években a gumi oldalának színezéséből elsőre megállapíthatjuk, hogy milyen keverék. Az abroncsok színezésével azonban korábban is találkozhattunk, némelyik nem nyert szépségdíjat.

Korábban egyetlen kísérlet történt arra, hogy a lágyság alapján különböztessenek meg gumit kinézetre, 2007-ben és 2008-ban. Ekkor még bordázott abroncsokat használtak az F1-ben, a Bridgestone pedig a Japán Nagydíjon természetvédelmi kampánya miatt zöld csíkokat használt, igaz nem oldalt, hanem a bordákban. A többi versenyen zöld csíkokat nem láthattunk, fehéret viszont igen, ezzel a lágy gumit jelölték. 2009-től ez a jelölés okafogyottá vált a slick abroncsok visszatérésével.

2016 óta a lila ultralágy is bekapcsolódott a Pirelli kínálatába


2011-től a Pirelli a Formula-1 egyetlen gumiszállítója. Rögtön a szezonnyitó futamon próbálkoztak különböző jelölésekkel, hogy első ránézésre megállapítható legyen, hogy az illető pilóta milyen gumikeverékkel megy éppen. Ekkor még csak a Pirelli feliratot színezték be a keveréknek megfelelő színkóddal, ám ez nem aratott osztatlan sikert.

Menet közben ugyanis alig lehetett megkülönböztetni az adott színeket, így az olasz gumiszállító hamar újragondolta a koncepciót és hamarosan nagyobb felületen színezték a gumi oldalfalát. Eleinte az extrém esőgumi, a köztes esőgumi, a kemény, a közepes, a lágy és a szuperlágy keverék közül lehetett választani, csak az utóbbi évben kapcsolódott be az ultralágy.

1986-ban a Benetton speciális festésű gumikat kapott

Egy egészen más ok miatti befestést már 1986-ban is láthattak a nézők, ezt a Pirelli kifejezetten a Benetton istálló számára készítette a színvilág erősítése miatt. Utólag megnézve, a többség szerint alighanem szerencse, hogy a mostani színezés van érvényben és nem a 31 évvel ezelőtti.

Gerhard Berger 1986-ban, Detroitban
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: