DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Törölték a Verstappen-szabályt, szabad a tánc

Nem volt hosszú életű a tavalyi szezon végén a Max Verstappen miatti panaszokra reagálva meghozott védekezési szabály az F1-ben, Charlie Whiting ugyanis az egyszerűsítés jegyében ki is húzta azt az idei regulák közül.

A paddockban csak „Verstappen-szabályként” emlegetett előírás a tavalyi Japán Nagydíjat követően lépett életbe, a Red Bull pilótájának több riválisa ugyanis a szezon során folyamatosan elégedetlenkedett a fiatal holland által az F1-be „behozott” új versenyzési hozzáállással kapcsolatban. Verstappen ugyanis gyakran olyan eszközöket is bevetett pozíciója megvédése érdekében, amelyekkel korábban közös megegyezésre senki nem élt, így szabály sem létezett ellene. A holland nem ódzkodott attól, hogy fékezés közben is pozíciót váltson a kanyar előtt, ezzel lezárva az utat üldözője előtt, ám a rutinos pilóták ebben a viselkedésben komoly balesetveszélyt láttak.

Az FIA az USA Nagydíj előtt szabályba is foglalta, hogy minden féktávon történő irányváltást vizsgálat alá helyez a versenyen, ennek egyetlen kárvallottja pedig végül a Verstappen miatt legjobban panaszkodó Sebastian Vettel lett, akitől Mexikóban vették el a dobogót emiatt.

verstappen-red-bull_1



Whiting azonban most, az Ausztrál Nagydíj csütörtökén bejelentette, hogy azonnali hatállyal kivonják a forgalomból a mindössze négy futamot megélt bírói szigort annak érdekében, hogy ne szorítsák ennyire korlátok közé a csatákat - miután a csapatok is ezt kérték tőle. Ezzel egyidejűleg pedig a szabálysértésekről döntő sportfelügyelőket is egy új adatbázissal látják el, amely nagyban segíti majd munkájuk következetességét.

„A tavaly látott néhány esethez hasonlókat idén már lehet, hogy kissé másképpen fogjuk kezelni, mivel az úgynevezett Verstappen-szabály eltűnt” - árulta el Whiting. „Az előző év végén azt mondtuk, hogy a féktávon történő minden irányváltást vizsgálunk. Most viszont egyszerűbb szabályt léptettünk életbe, amely tulajdonképpen azt mondja, hogy csak a kiszámíthatatlan mozdulatot végző, a túl lassan haladó vagy a manőverével a másik versenyzőt veszélybe sodró pilótákat fogjuk vizsgálni. Szóval most már kicsit nyitottabban értelmezzük.”

„Emellett bevezettünk egy archív videókból álló rendszert, amely segít a sportfelügyelőknek abban, hogy azonnal hivatkozhassanak egy korábbi, hasonló esetre. Mostantól tehát nem kell az emlékeikre hagyatkozniuk, hanem a videótárból azonnal előhúzhatnak egy hasonló példát, és megnézhetik, hogy akkor mi történt. A különféle eseteket jellegük alapján csoportosítottuk, ha például ütközés okozására keresnek precedenst, akkor néhány kattintással elérhetnek az archívumban hat korábbi hasonló incidenst, és megnézhetik, mi volt az ítélet azokban az esetekben. Így a döntések nem csak következetesebbek, de gyorsabbak is lehetnek.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: