Steward
Gobodics Tamás
2017. október 19. csütörtök
F1

Honda helyett Cosworth? Ez merész jóslat

A McLaren számára a motorproblémák megoldását a Cosworth jelentené? Ez meglehetősen merész elképzelés, pedig Jon Wilde motorsport-szakértő úgy érzi, egyáltalán nem kizárt.

2017-ben a McLaren-Honda megújított kapcsolata a harmadik esztendejéhez érkezett. Meglehetősen kevés okuk van az optimizmusra. Annak ellenére, hogy az FIA eltörölte a zsetonrendszert, a teljesen átszabott Honda-erőforrás gyengére és megbízhatatlanra sikeredett.

Az MCL32 a szezon előtti teszteknek ezzel az újratervezett Honda-motorral vágott neki, a japán mérnökök igyekeztek a megelőző két évben a rivális motorgyártóktól látott megoldások alapján megalkotni a Hondát. Úgy fest, ez a megközelítésük kudarcba fulladt, a motor a próbapadon még jól teljesített, ám a versenypályán egyelőre teljes csőd. A vártnál jóval erősebb vibráció miatt az erőforrás egység még letekert teljesítménnyel is rendre tönkrement, esélyt sem adva arra, hogy komolyabb fordulaton is kipróbálhassák.

Állandó téma a Honda folyamatos szenvedése az erőforrással

Mivel a gondot a tesztek során nem sikerült megoldani, – sőt, igen hosszú időbe telhet – a McLaren istálló kevés reményt fűz ahhoz, hogy a nyitófutamot teljesíteni tudják, nemhogy a pontszerzésre gondoljanak. A szituáció mindkét fél számára meglehetősen kínos. A wokingiak felvették a kapcsolatot korábbi motorszállítójukkal, a Mercedesszel az esetleges újraegyesülés okán. Több olyan híresztelés is napvilágot látott, hogy akár év közben is lecserélhetik az újra betliző japán erőforrást. A valóságban ez kevéssé valószínű, mind üzleti, mind technikai szempontból.

A McLaren azonban világbajnoki címeket szeretne nyerni, ehhez pedig a Mercedes-erőforrás nem lenne túl jó megoldás – Wilde szerint. A Williams a példa, három éve a legjobb erőforrás van az autójukban, de teljesen más egy legjobb specifikációjú Mercedes-motor, ha az istálló csak vásárlója az erőforrásnak. Rövid távon javítana a csapat morálján, de a hosszú távú célokhoz kevés lenne.

A McLaren köztudottan 100 millió dolláros támogatást kap a Hondától. A japánok adott esetben átirányíthatnák ezt az összeget egy harmadik félnek, ez lehetne a Cosworth. Amikor 2010-ben lefektették a későbbi hibrid-szabályokat, a Cosworth a Mercedeshez hasonlóan az erőforrás fejlesztéséhez tőkeerős segítséget keresett. Ezt a Volkswagennel meg is találta. A tervek szerint a VW adta volna a nevét és a tőkéjét az egységhez.

A Cosworth valóban megoldás lehet?

Ám ahogy közeledett a turbó újbóli bevezetése, a Volkswagen fokozatosan visszatáncolt eredeti elképzeléséből, majd fel is adta. Ez pedig a Cosworth-öt négy év fejlesztés után magára hagyta, mert nem volt, aki a pályára vitel költségeit fedezte volna. A Cosworth nem adta azonban teljesen fel a dolgot, az elmúlt években folyamatosan fejlesztette az erőforrást a színfalak mögött. A vállalat elmondása szerint hat hónapon belül ezzel a motorral rajthoz lehetne állni.

Magabiztosak maradtak annak tekintetében, hogy mérnöki megoldásaik versenyképesek. Ezen teória szerint a Cosworth-erőforrás válhatna a Honda 2018-as F1-es motorjává. És hogy miért gondolja Wilde ezt lehetségesnek? A Cosworth egyik igazgatóját úgy hívják, hogy Zak Brown, aki történetesen a McLaren F1-es vezére is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?