Steward
Dezső Attila
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. augusztus 20. vasárnap
F1

Két palettányi gumit fejlesztett ki a Pirelli

Mind az öt keverékből készített egy-egy tartalékot az olasz gumigyártó: ezeket abban a szükséghelyzetben vetik be, ha az F1 mégsem gyorsul annyit, mint azt mindenki várja.

Mint ismert, a Formula-1 abroncsai idén, a szabályváltozások évében nem csupán méretükben újulnak meg, hanem összetételük is megváltozik a megszokotthoz képest. Ezekről a gumikról tudott, hogy strapabíróbbak elődjeiknél, ezért nagy a valószínűsége, hogy az egy kiállásos futamok lesznek többségben. „Úgy döntöttünk, hogy a szezont teljesen új keverékekkel kezdjük: azzal a filozófiával, amelyet kértek tőlünk, azaz kisebb kopással” – mondta a Pirelli torinói évnyitóján Mario Isola, a cég F1-es menedzsere.

Csakhogy a Pirelli mindegyik opcióból – kemény, közepes, lágy, szuperlágy és ultralágy – készített egy tartalék keveréket is. Ez kevésbé tartós, hasonló a 2016-ból ismert abroncsokhoz. A cég arra az esetre raktározza el őket, ha kalkulációik tévesek voltak, és az elsődleges gumipaletta nem válik be.

A Pirellinek ugyanis szimulációk alapján kellett elkészítenie a 2017-es kínálatot: bár folytak gumitesztek átalakított F1-es autókkal, ezek nem termelnek annyi leszorítóerőt, mint a végleges konstrukciók, melyek csak két hét múlva lépnek először pályára. A gyorsulás és leszorítóerő tényleges mennyiségéről így csak becslések állnak rendelkezésre: elképzelhető, hogy a kisebb lesz, mint azt egyelőre hiszik. Ekkor lesz szükség a jobban kopó keverékekre.

„A szimulációkban elért teljesítményszintre támaszkodtunk. Ha bármilyen okból nem sikerül elérni ezt a szintet, és kevesebb energia megy át az abroncsba, akkor vissza kell lépnünk a klasszikus filozófiánk szerint készített gumikhoz. Egy készlet tartalék keveréket homologizáltunk, melyekkel az elsődleges keverékeket helyettesíthetjük. Ha erre lenne szükség, egyeztetnünk kell a csapatokkal és az FIA-val. Egyelőre azonban nincs szándékunkban használni őket” – mondta a motorsport.com-nak Isola.

„A tartalék keverékek jobban hasonlítanak a régi generációhoz: jobban kopnak, gyorsabban felmelegednek” – részletezte a különbséget a két paletta között. „Nem keményebbek vagy puhábbak, a keménység hasonló mindkét esetben. Az új keverékekkel viszont egy tágabb működési tartományt próbálunk elérni, tehát a filozófia teljesen eltérő.”

A Pirelli ugyanakkor felkészültnek mutatkozik – azt is számításba vették, hogy az autók a szezon folyamán jelentősen gyorsulni fognak: „Megkértük a csapatokat, hogy ne csupán az év elejére, hanem a végére vonatkozóan is végezzenek szimulációkat. Ha az év eleji adatokat nézzük, a különböző csapatoktól érkezett értékek egészen hasonlóak. Az év végeik viszont, mivel a fejlesztési ráta eltér, jobban szóródnak. Mivel azonban folytatjuk a kommunikációt a csapatokkal, van elképzelésünk arról, mi vár ránk” – hangsúlyozta Isola.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?