DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

„A kiscsapatok jelentik az F1 lelkét”

Ha valaki éveket tölt el a mezőny végén, jól tudja, milyen erőfeszítéseket tesznek a kiscsapatok a versenyzésért, rosszabb esetben az életben maradásért. Johnny Herbert is közöttük van.

A manapság a Sky Sports F1-es szakértőjeként dolgozó Johnny Herbert karrierje legnagyobb részét kis-és középcsapatoknál teljesítette: a kilencvenes évek elején négy szezont töltött el a szebb napokat is megélt Lotusnál, de beugrott a Ligier-hez, és a Tyrrellhez is. A sportág örökös rákfenéje a mezőny végén flangáló istállók anyagi helyzete, a 2010-ben debütált három privát alakulat sorban egymás után hullott el az elmúlt évek során. A Forma-1 többségi tulajdonosának, a Liberty Mediának eltökélt szándéka, hogy javítson a kiscsapatok anyagi helyzetén, Herbert pedig úgy véli, hogy sürgős a változás.



„Bizonyos szempontból a kiscsapatok fontosabbak a nagyobb istállóknál, hiszen ők jelentik a sportág szívét és lelkét” – nyilatkozta a háromszoros futamgyőztes a The Guardiannek. „A Force India és a Williams lenyűgöző munkát végez, sokkal költséghatékonyabbak például a Mercedesnél, de mégsem nyernek. A bevételek igazságosabb elosztására van szükség. Ha a nagyoknak ez nem tetszik, és kiszállással fenyegetőznének, a Liberty joggal helyezhet nyomást rájuk, hiszen az F1 érdekeit tartanák szem előtt.”

A Ferrari 2015-ben 192 millió dollárt tehetett zsebre, ebből több mint 100 milliót csak a részvételükért. Ez kétszer több, mint amennyit a Williams kapott a konstruktőri harmadik helyezésért, és háromszor akkora összeg, mint amennyire a Force India volt jogosult. Az F1-es csapatokat a sportágban tartó, és a szereplés anyagi feltételeit tartalazó Concorde szerződés 2020-ban lejár, a Liberty Mediának pedig eltökélt szándéka, hogy igazságosabb pénzügyi helyzetet teremtsen a következő érában.

Herbert szerint a többségi tulajdonosnak muszáj lesz a nagycsapatok elé állnia. „A Libertynek el kell mondania nekik, hogy mindez a sportág érdekeit szolgálja majd. Az esetleges fenyegetéseket le kell nyelniük, mert ez az előrelépés egyetlen útja. Jelenleg a kiscsapatok is tudják, hogy semmi esélyük a győzelemre, de még az elmúlt években mutatott teljesítményük ellenére a Force India és a Williams is felismerte, hogy reális esetben nem tudnak odaérni az élre. Ez a terv viszont versenyképes rajtrácsra adna lehetőséget.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: