DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Pirelli: Az új szabályok fordítva sülhetnek el

Az olasz gumigyártó minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy látványos F1-es versenyeket láthassunk idén, de úgy vélik, hogy az aerodinamikai változások a show minőségének rovására fognak menni.

Annak érdekében, hogy a február elejére vizes pályás tesztet tervező Pirelli saját oldaláról hozzá tudjon járulni a Forma-1 új érájának sikerességéhez, a pilóták kívánságának megfelelően extra tartós abroncsokat terveztek 2017-re. Idén sokkal nagyobb hangsúly lesz azonban a karosszérián végbemenő változásokon: több szakember is úgy nyilatkozott, hogy az új autókkal nehéz lesz előzni, ezt a félelmet pedig Paul Hembery, a Pirelli motorsport-igazgatója is osztotta. „Úgy vélem, a pilóták imádni fogják – ilyen teljesítmény kit ne hozna lázba?” – nyilatkozta a brit a Motorsport.com-nak. „Sokkal nagyobb lesz a fizikai kihívás, mint eddig, ami viszont az előzéseket illeti, azok nagyban múlhatnak az autók képességein. Ha közel lesznek egymáshoz, lehet rá esély, ha nem, akkor csak körözgetést fogunk látni.”

Hembery úgy véli, hogy az alacsonyabb mértékben kopó abroncsok sem biztos, hogy kedveznek a versenyzés minőségének, hiszen valószínűleg egyre kevesebb két kiállásos stratégiát fogunk látni. Amikor arról kérdezték a szakembert, hogy milyen lesz a 2017-es szezon a Pirelli újbóli csatlakozásának első F1-es évéhez, vagy akár 2012-höz képest, amikor hét különböző győztes született az első hét futam során, így válaszolt: „Valójában az ellentéte lesz, de a sport ezt kérte tőlünk. Akkor gyorsan kopó gumikat akartak, most viszont mást kívántak. Mint minden hasonló esetnek, ennek is vannak előnyei és hátrányai – úgy vélem, öt-hat versenyen belül rá fogunk jönni, hogy mit csináltunk jól, és mit rosszul.”



Bár szkeptikus az előttünk álló szezonnal kapcsolatban, Hembery úgy véli, az segíthet a show-n, hogy a pilóták magabiztosabban vezethetnek majd a tartósabb abroncsokon. „Az elmúlt hat év alatt az volt a feladatunk, hogy olyan kihívást biztosítsunk a csapatok és a pilóták számára, ahol túlmelegedéssel és a gumik elkopásával kellett megküzdeniük. Most azt kérték tőlünk, hogy ennek ellenkezőjét csináljuk, így a pilótáknak nem kell aggódniuk előzés közben, hogy gyorsabban elhasználják az abroncsaikat, avagy sem.”

„Persze számításba kellett venni az aerodinamikai változásokat is, amelyeknek köszönhetően kisebb lesz a turbulencia a követő autó előtt, az abroncsokkal kombinálva pedig agresszívabb előzési manővereket hajthatnak végre a pilóták. Másfelől viszont, mivel több kanyar már padlógázas lesz, az sem segít az előzések számának növelésében, hogy fékezés hiányában nem kell védekezni sem.”

Hembery biztos benne, hogy a Pirelli 2017-es abroncsai lehetővé teszik a pilóták számára, hogy ha netán túlmelegednének az abroncsaik, akkor azok még visszatérhetnek az optimális hőtartományba – korábban erre nem volt lehetőség. „Igen, ez megtörténhet, de az új autókon is látnunk kell” – mondta a brit. „A teszteken ezt tapasztaltuk, és magabiztosak vagyunk afelől, hogy jó irányba haladunk. Hogy túl konzervatívak lettünk volna, nem pedig elég agresszívak? Ez csak akkor fog kiderülni, ha a jelenlegi modellek a pályára gördülnek, a gyártási filozófiánk viszont egyértelműen komoly változáson esett át.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: