Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. január 22. vasárnap
F1

Új eszközzel az F1-es pilóták biztonságáért

Az FIA orvosi delegáltjainak legutóbbi, Bécsben rendezett találkozóján bemutattak egy új fejlesztést, mely elősegítheti az agyrázkódások gyorsabb felismerését a pilótáknál.

Noha a biztonság fejlesztése az utóbbi években olyan fejlesztéseket szült a Forma-1-ben, mint a halo, vagy a nagysebességű cockpit-kamera, szakemberek tömkelege dolgozik azon, hogy újabb és kiforrottabb technológiákkal óvják meg a versenyzők életét. Az agyrázkódás általános probléma még azokban az esetekben is, ahol különben nincs látható sérülés a pilótákon – többek között ezért kellett kihagynia Fernando Alonsónak a 2015-ös szezon első futamát barcelonai tesztbalesete miatt.

A Nemzetközi Automobil Szövetség orvosi magazinjában, az AUTO+ Medicalban olvasható egy írás, mely az FIA egészségügyi dolgozóinak bécsi találkozóján történteket elemezte. Az osztrák fővárosban mutattak be ugyanis egy új technológiát, mely a pályán szolgálatot teljesítő orvosok számára megkönnyítheti az agyrázkódás diagnosztizálását egy-egy baleset esetén, percekkel a becsapódást követően.

A CART-sorozat egykori főorvosa, a napjainkban a Miami Egyetem Sportorvoslási Központjának motorsportért felelős igazgatója, Steve Olvey professzor prezentálta az I-Portal PAS-t (Portable Assessment System – Hordozható Felismerő Rendszer), egy VR-szemüvegre hajazó eszközt, amely szemmozgás alapján állapítja meg az agyrázkódás mértékét. Ez a szemüveg egy kisebb és hordozható változata annak a megoldásnak, melyet eddig használtak ugyanerre a célra, amelyhez egy szék is tartozott, és a páciensnek mozgó tárgyakra kellett figyelnie.

Az I-Portal PAS bárhol, bármely pályán használható, versenyen és teszteken egyaránt, és mindössze öt percet igényel a működése. „Ezt fogjuk használni a jövőben, amely helyettesíteni fogja az összes többi tesztet, de párban is lehet őket alkalmazni. Már a helyszínen használni lehet, és öt percen belül kész is a diagnózis” – nyilatkozta Olvey. „Körülbelül 95%-os pontossággal működik, és egyből meg tudja állapítani az agyrázkódást. A szemüvegek hatékonyabbak elődeiknél, kisebbek, méltányolható áruk miatt pedig bárki használhatja, versenyszervezetek, csapatok, és így tovább.”

A Forma-1 főorvosa, Jean-Charles Piette úgy véli, hogy a pilóták visszatérése egy-egy komolyabb bukás után nem olyan rövid folyamat. „Nem két perces játék, hiszen meg kell ismernünk az alany korábbi, vonatkozó adatait, múltbéli és jelenlegi tüneteit, valamint klinikai egyensúlyvizsgálat és imPACT-teszt alá kell vetnünk őt. Ezek után meghozzuk a döntést, de véleményem szerint fontos, hogy előtte megkérdezzük a pilótát, és csak őt egyedül, a csapat befolyása nélkül, hogy valóban vissza akar-e térni a pályára.”

Olvastad már?