DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

„Biztonságban éreztem magam Villeneuve halála után”

Máig nem tudni, a kanadai melyik F1-es versenyzőtársa fogalmazott így, de tény: egy olasz dizájner, Giorgio Piola visszaemlékezése szerint valaki egyáltalán nem volt híve Villeneuve stílusának.

A biztonsági fejlesztések másfél évvel Jules Bianchi halála után is terítéken vannak, s talán nem is ismerjük fel, de az 1994-es, tragikus imolai hétvége óta nem látott forradalomnak vagyunk tanúi. Sokan Roland Ratzenberger és Ayrton Senna elvesztésétől számítják a sportág új korszakát, sőt, Bernie Ecclestone korában úgy fogalmazott, hogy Senna balesete egyenesen jót tett a Forma-1-nek. „Ez szörnyű és cinikus egyben” – utalt Ecclestone véleményére Giorgio Piola, a Motorsport.com technikai szakértője.

„Az viszont igaz, hogy nem Ayrton lett volna az érintett, többen haltak volna meg. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de Roland Ratzenberger senkit sem érdekelt, meg sem említik manapság. Amikor Imoláról van szó, nem Ratzenberger, csak Senna miatt mondanak tragédiát. A baleset következtében hatalmas fejlődés ment végbe biztonság terén, előtte az autók nagyon veszélyesek voltak. Nézzük meg csak a képeket: a pilóták valósággal kilógtak a gépekből, az azóta elért eredményekért pedig dicséret illeti az FIA-t.”



„Jules Bianchi balesetének semmi köze nem volt az autókhoz, ugyanis annak a traktornak egyáltalán nem kellett volna ott lennie. Emlékezzünk csak Tonio Liuzzira, aki ugyanígy állt meg egy gép mellett 2007-ben, a Nürburgringen. Senna előtt Villeneuve volt az utolsó nagy pilóta, aki életét veszítette, de – és ezt ismét csak sajnálkozva mondom – tudtuk, hogy előbb vagy utóbb, helikopterrel, utcai autóval, motorcsónakkal, de még futás vagy kerékpározás közben is egyszer nagyot fog esni. Egyszerűen azért, mert őrült volt.  Az emberek szerették őt, de kell ismerni, hogy néha baromságokat csinált.”

„Emlékszünk, amikor kerék nélkül hajtott Zandvoortan? Képzeljük csak el, hogy megpördül, valaki nekimegy, ami könnyen tragédiával végződhetett volna. Egy pilóta, akit nem fogok megnevezni, ezt mondta nekem Gilles halála után: ’Giorgio, elmondom neked, hogy most már biztonságban érzem magam. Amikor Gilles előttem, mellettem, vagy mögöttem volt, mindig féltem, hogy részese leszek egy olyan balesetnek, amelybe bele fogok halni. Mától viszont biztonságban versenyezhetek.’” Piola elmesélte, hogy mivel egy újságírónak is vannak határai, nem publikálta a sztorit. „Ha így tettem volna, Imolában szétszedték volna az illetőt, annyira odavoltak Villeneuve-ért.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: