DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

„Schumacher ellen is tudtuk, hogyan kell védekezni”

A mezőny világbajnokai egyetértenek abban, hogy helyes volt írásba foglalni a védekezésre vonatkozó új előírásokat, csapatfőnökök viszont attól tartanak, hogy ettől csak még zavarosabb lesz minden.

Az FIA szombaton erősítette meg, hogy mostantól szankcionálni fogja azokat a versenyzőket, akik a futamon csata során a féktávon változtatnak irányt, ezzel blokkolva a mögöttük érkező autó támadásait. Bár egyes fórumokon viccesen Verstappen-szabálynak nevezik ezt a módosítást, hiszen a holland pilótának volt több olyan vitatott manővere, amelyeket ez az előírás most ellehetetlenít, a versenyzők rámutattak, hogy Carlos Sainz és Jolyon Palmer sem mindig tartották magukat ahhoz az elvhez, amely az F1-ben eddig íratlan szabályként működött: féktávon nem mozgolódunk.

verstappen-max-lewis-hamilton



„Tíz éve vagyok az F1-ben, és mindig is azon szabályok szerint versenyeztünk, amelyeket minden versenyző tiszteletben tartott” - mondta Lewis Hamilton, aki Suzukában is áldozata lett Verstappen egy ilyen manőverének. „Csak a mostanság érkező újoncok nem tartják magukat azokhoz az elvekhez, amelyeket mi már hosszú évek óta alkalmazunk. Amikor Michael Schumacher ellen versenyeztünk, akkor is ugyanezek a szabályok szerint jártunk el.”  

Jenson Button, a mezőnyben legrégebb óta szolgáló pilóta sem emlékszik olyanra, hogy korábban vita adódott volna ilyesmiből. „Előzés során a határokat feszegetjük, és csak hajszálra vagyunk attól, hogy elveszítsük az irányítást. És amint valaki bemozdul elénk arra a helyre, amit megcéloztunk, nekünk lőttek. Vagy fölmászunk az ő autójára, vagy elkerüljük őt, és a falban végezzük. A versenyzők ezzel minden másnál jobban tisztában vannak, és 15 év versenyzés során semmi probléma nem is merült fel ezzel kapcsolatban - csak az utóbbi pár szezonban kezdődött.”

Sebastian Vettel is egyetért, szerinte a pilóták új generációjának érkezése tette szükségessé a szabály lefektetését, máskülönben ijesztően megváltozhattak volna a versenyzői normák. „Attól a naptól kezdve, hogy csatlakoztam az F1-hez, egyértelmű volt számomra ez az íratlan szabály, ám az utóbbi időben láttunk néhány esetet, amely szembement ezzel. Ez azt az üzenetet hordozta magában, hogy mostantól mindenki így járhat el, ami nem lett volna helyes.”

vettel-verstappen

Fernando Alonso pedig egy labdarúgásból elővett hasonlattal példálózott: „Korábban is egyértelmű volt, és most is egyértelmű. De kicsit mégis úgy működött, mint a futballban, ahol ha valaki kézzel ér a labdához a tizenhatoson belül, akkor az büntetőt ér, ám a bíró néha megadja a tizenegyest, néha nem. Nálunk is egyértelmű volt, hogy nem szabad elmozdulni féktávon, de olykor adtak érte büntetést, máskor nem.”

A rutinos versenyzők tehát egyformán látják a helyzetet, ám a csapatfőnökök közül Christian Horner és Toto Wolff is amiatt aggódik, hogy az újabb szabályozás csak még több bonyodalmat, esetleg trükközést szül majd.

Horner ellenvéleménye persze nem túl meglepő, hiszen részben az ő pilótája miatt változtattak. „Fontos, hogy tisztázzuk a dolgokat, de ügyelnünk kell arra, hogy ne szabályozzuk túl a sportszakmai oldalt. Immár négy különböző szabály vonatkozik az előzésekre, ami határozottan túl sok.”

Wolff pedig attól fél, hogy a támadó pilóták akár szándékosan is rájátszhatnak majd a helyzetre, büntetést remélve ezzel ellenfelük számára. „Kitalálhatunk 200 másik szabályt is, de fennáll a veszélye, hogy a versenyzés ezektől csak még komplikáltabb lesz. Ha a versenybírók csak akkor avatkoznak közbe, ha a pilótáknak elkerülő manővert kell végeznie, akkor a jövőben sokkal több elkerülő manővert fogunk látni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: