DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

10 pálya, ahol szívesen látnánk F1-es futamot

Az F1 a világ legmodernebb és legjobb versenypályáin vendégeskedik évről-évre, de van még néhány izgalmas helyszín, amivel szívesen kibővítenénk a versenynaptárat. Tudjuk, hogy az infrastruktúra és a biztonsági átalakítások komoly akadályt jelentenek minden esetben, listánk elkészítésekor csupán eljátszottunk a gondolattal, hogy mi lenne, ha mi ülnénk ott fenn, ahol a szabályokat hozzák... A cikk végén ti is szavazhattok arra, hogy hol látnátok szívesen futamot a felsorolt pályák közül.

10. Salzburgring, Ausztria (FIA-besorolás: 3)

Az Alpok mélyén megbúvó csodálatos pályát leginkább a túraautósok használják, de 1994-ig itt rendezték a gyorsasági motoros világbajnokság Osztrák Nagydíját is. Ahhoz, hogy az aszfaltcsík fogadni tudja a Forma-1-et, szinte az egész létesítményt le kellene rombolni, ennek következtében pedig elveszítené varázsát - mi azért mégis megnéznénk, hogyan kanyarognak az autók a zöldellő lankák között. Az biztos, hogy a háttér sokkal ihletettebb lenne a Red Bull Ringnél.



9. Barber Motorsports Park, USA (FIA-besorolás: 2)

Az alabamai Birmingham mellett található létesítményről legelőször az óriási szobrok jutnak az eszünkbe, hiszen több pók, hangya és szitakötő állandó nézőnek számít a pályán - már csak ezért is érdekes lenne, hogyan néznének farkas(pók)szemet az F1-es autók ezekkel az alkotásokkal. A helyszín első számú vendégének 2010 óta az IndyCar számít, és hiába a kettes besorolás az FIA-tól, csak kisebb átalakítások kellenének ahhoz, hogy a száguldó cirkuszt is fogadni tudja - tényleg, miért húznak fel újabbnál újabb létesítményeket az USA-ban, amikor adják magukat az ilyen remek pályák?

8. Autopolis, Japán (FIA-besorolás: 2)

Japánban számtalan remek pálya található, elég csak Suzukára, Motegire, vagy Fujira gondolni, de van néhány rejtett helyszín, melyek kvázi csak a helyi sorozatok számára „ismertek”. Ilyen az Autopolis is, ahol egyetlen komoly, világszintű sorozatot rendeztek: az 1991-es Sportautó Világbajnokság Autopolis 430 km-es versenyét, melyet történetesen a Michael Schumacher-Karl Wendlinger páros nyert meg a Sauber-Mercedes C291-esével. Negyedszázaddal ezelőtt a tulajdonos Tomonori Tsurumaki eltökélt szándéka volt egy F1-es verseny rendezése, ennek érdekében 1990-ben és ’91-ben is megjelentek a pálya logói a Benetton autóin. Az Autopolist rengetegen kritizálták gyenge infrastruktúrája miatt, ráadásul az üzletembert az 1992-es Portugál Nagydíj alatt kirabolták - a japán ezt talán jelnek fogta fel, és többet nem is foglalkozott a száguldó cirkusszal.

7. Sonoma Raceway, USA (FIA-besorolás: 2)

Újabb pálya, amelyet leginkább az IndyCarból ismerhetünk - bár szűk aszfaltcsíkról van szó, ha az F1-esknél behemótabb Indy-gépek elférnek rajta, miért ne csaphatna rajta össze rajta a száguldó cirkusz mezőnye? A szintkülönbségek már önmagában izgalmassá tennék a versenyt, az egyetlen hátulütője viszont a manapság kardinális kérdésnek számító előzés lenne: nincs egy olyan egyenese sem, ahol valamire való DRS-zónát ki lehetne alakítani - de az F1-nek van viszont egy Max Verstappene, akinek nincs szüksége holmi előzési pontokra ahhoz, hogy lélegzetelállító manőverekkel szórakoztasson minket.

6. Eurospeedway Lausitzring, Németország (FIA-besorolás: 2)

Ha Lausitz, akkor Zanardi: szinte nincs még egy olyan modern pálya a világon, amely ennyire összeforrt volna egy balesettel: a CART-sorozat legelső európai futamán, 2001-ben, az olasz pilóta a halálból menekült meg szörnyű bukása után, az azt követő másfél évtizedben pedig leginkább a DTM és a Superbike vendégeskedett itt. Mi arra szavazunk, hogy ha az F1 tradicionálisan Európa-központú (legalábbis szeretnénk ezt hinni), akkor rendezzenek oválversenyt az Eurospeedwayen - Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója anno Indianapolisszal kapcsolatban említette meg, hogy csak keményebb felfüggesztésekre lenne szükség.

5. Dubai Autodrome, Egyesült Arab Emirátusok (FIA-besorolás: 1)

2004-ben valóságos motorsport-forradalom zajlott a Közel-Keleten, ekkor nyitották meg ugyanis sakhiri, a losaili, valamint a dubaji pályákat is - bár néha felmerül egy Katari Nagydíj terve, az F1 Bahreinben lelt otthonra. Mégis, a számtalan variációs lehetőséggel és komoly szintkülönbségekkel bíró Dubai Autodrome-on is izgalmas futamot lehetne rendezni - már csak azért is, mert ez az egyetlen helyszín a listánkon, amely 1-es besorolást kapott a Nemzetközi Automobil Szövetségtől. 10 éve a pálya még ultramodernnek számított, Yas Marina futurisztikus helyszíne mellett azonban még ez is elavultnak tűnik, így jobbára a sportautó-versenyek számítanak az aszfaltcsík első számú vendégeinek.

4. Guia Circuit, Makaó (FIA-besorolás: 3)

Igen, tudjuk, hogy Makaónak megvannak a maga presztízsfutamai az F3-as összecsapások és a TT-versenyek személyében, de mivel alig szűkebb Monacónál, miért ne lehetne itt F1-es autókkal körözni? Itt legalább vannak előzési lehetőségek, még az F3-as autók is átlépik a 250 km/h-ás sebességhatárt, ráadásul a vonalvezetés ideális elegye a lassú, közepes sebességű és gyors kanyaroknak. A ’96-os Makaói Nagydíj győztese, Ralph Firman 2003-ban már végigdöngetett itt egy Jordannel - kíváncsiak vagyunk, hogy milyen látvány lenne 22 F1-es autó bezúgása a Hotel Lisboába…

3. Road America, USA (FIA-besorolás: 2)

A Wisconsinban található remek pálya idén fog visszatérni a Champ Car/IndyCar naptárába, természetesen a rajongók óriási örömére. Azonban természeti szépségek ide vagy oda, az F1 köszönő viszonyban sem lenne egy, a semmi közepén fekvő aszfaltcsíkkal, hiszen ha közvetlenül nem, de ez lett a veszte Magny Cours-nak, Fujinak és Yeongamnak is. Pedig ha reálisan megnézzük, a pilóták és a drukkerek is szeretik - mi kellene még?

2. Mount Panorama, Ausztrália (FIA-besorolás: 3)

A pályák többsége vagy izgalmas vonalvezetésük, vagy természeti szépségeik miatt kerültek fel listánkra, az ausztráliai Mount Panorama azonban az, mely mindkét tulajdonságot ötvözi. A legendás Bathurst 1000-es versenyek helyszíne első blikkre egyszerűnek tűnik, hiszen a pálya fele hosszú egyenesekből és derékszögű kanyarokból áll, de ha megtekintünk egy onboard-felvételt, vagy egy szimulátorral végighasítunk rajta, láthatjuk, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a pilótáknak a kettes és a 18-as kanyar között, a domboldalon tekeregve. Jenson Buttonnak 2011-ben megadatott a lehetőség, hogy először vigyen körbe egy F1-es autót a pályán - szerintünk az Ausztrál Nagydíj hosszú távú otthonra lelne itt.

1. Laguna Seca, USA (FIA-besorolás: 2)

Az Egyesült Államokban valósággal hemzsegnek a jobbnál jobb pályák, nem véletlen, hogy listánkra négy is felfért közülük. Laguna Seca azonban mind közül kiemelkedik, sokat köszönhetően legendás Dugóhúzó-kanyarjának, melyhez csak az Eau Rouge, és néhány más hajlat ér fel a világon. A CART anno megmutatta, milyen remek versenyeket lehetne itt rendezni, de a Moto GP futamain se sokszor unatkoztunk - egyedül a kiszolgáló-létesítményekre férne rá némi ráncfelvarrás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: