DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Retro – A Doktor Ferrarival is bizonyít

Éppen ezen a napon nyűgözte le 2006-ban a motorsport világát Valentino Rossi első teljes F1-es tesztnapjával: fantasztikusan szerepelt azok után, hogy az előző nap finoman szólva sem alakult fényesen.

Mai múltidéző cikkünkben stílszerűen egy F1-es teszt évfordulójáról emlékezünk meg. Nem jellemző, hogy egy hajdani teszt méltó lenne arra, hogy bekerüljön a Retro-rovatba, ezt a gyakorlást viszont az egyik autóban ülő pilóta személye igazán különlegessé és emlékezetessé teszi: 2006-ban ezen a napon futotta első teljes tesztnapját a Ferrarival Valentino Rossi.

rossiferrari_2006



A 2006. január 31-én kezdődő valenciai kollektív teszten ült be először éles bevetésen a Ferrariba az akkor már hétszeres gyorsasági motoros világbajnok „Doktor”, bár már túl volt három privát gyakorláson. A nyilvánosság előtt, más csapatok és más versenyzők jelenlétében azonban ezen a teszten debütált az olasz versenyző, ám „teljes tesztnapnak” finoman szólva sem nevezhetnénk a január 31-i alkalmat, hiszen a nedves aszfalton megpördült, és egyetlen kört sem tudott teljesíteni.

Másnap, február 1-jén aztán Rossi visszatért, és elhallgattatott minden kritikust: a tizenöt versenyzőből a kilencedik helyet szerezte meg, mindössze egy másodperccel lemaradva Michael Schumachertől. Ezt a teljesítményt persze árnyalja, hogy Rossi a Ferrari 2004-es autójának egy módosított változatát vezette, míg a legtöbb rivális, így Schumacher is már 2006-os, 2,4 literes V8-as motorokkal szerelt autóban ült.

rossiferrari_2006

Rossi produkciója azonban így is megsüvegelendő: csak 1,6 másodperccel maradt le a nap legjobb idejét elérő címvédő Fernando Alonsótól, s többek közt Coulthardot, Webber, Paffettet és Trullit is megelőzte. Az akkori tudósítások szerint egyébként nem derült ki, hogy az F2004-ben dobogó tízhengeres motort vajon lekorlátozták-e az új szabályok szerint, ugyanis ha igen, abban az esetben Rossi nem került előnybe a régebbi, nagyobb erőforrás használata miatt. Ha ez így történt, különösen elismerésre méltó következő napi teljesítménye, amikor alig több mint öt tizedet kapott Schumachertől.

Bár akkoriban még elképzelhetőnek tűnt, hogy Rossi négy kerékre vált, s egyszer akár a Ferrari pilótája is lehet, erre végül soha nem került sor. Nem ez volt viszont az olasz sztár utolsó tesztje a Scuderiával: 2008 végén Mugellóban vezethette az F2008-at, majd egy bő évvel később Barcelonában nyűgözött le mindenkit.

rossiferrari_2008

A 2008-as teszt

Kilencedik világbajnoki címe jutalmául Luca di Montezemolo egy újabb F1-es teszttel ajándékozta meg Rossit, melyre 2010. január végén került sor. A Doktor egy 2008-as Ferrarit vezetett GP2-es slickekkel, s ezekkel a feltételekkel meg tudta közelíteni az előző két év F1-es köridőit. A direkt összehasonlítás az eltérő autó, körülmények, üzemanyagszint és abroncsok miatt természetesen értelmetlen lenne, ettől függetlenül sokat mond teljesítményéről, hogy alig néhány tizeddel maradt el Raikkönen 2008-as versenyben futott leggyorsabb körétől – mindezt úgy, hogy 14 hónapja nem ült versenyautóban...

rossi_ferrari_2010

A 2010-es teszt

Bár Valentino Rossi igazán közel sosem került az F1-es szerződéshez, ez elsősorban az ő döntése volt: a 2006-os teszt után ugyanis Schumacher és más prominens ferrarisok is úgy nyilatkoztak, hogy az olasznak helye lenne a Formula-1-ben – és előbb-utóbb alighanem a Scuderiánál is. Ő azonban nem akarta elhagyni a MotoGP-t, ahol a mai napig is versenyez, de néhány tesztnap erejéig követhette a nagy elődök, John Surtees és Mike Hailwood útját – hogy csak a legnagyobbakat említsük...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: