DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
F1

7+1 kínzó kérdés az új pontrendszerről

Az FIA új licenszrendszere számos versenyző számára teszi lehetetlenné az F1-be jutást vagy visszatérést, s több bajnokságot is nehéz helyzetbe hoz. Még sok kérdés van, mely nem hagy minket nyugodni.

Mint az közismert, egy héttel ezelőtt nyilvánosságra került az FIA új pontrendszere, mely azt hivatott eldönteni, hogy egy adott versenyző alkalmas-e az F1-es szereplésre. A listát itt mutattuk be, majd korábban itt, itt és itt foglalkoztunk vele részletesen. Most még egyszer elővesszük a témát, mert sok olyan kérdés maradt bennünk ezzel kapcsolatban, mely nem hagy nyugodni minket. Hogy a válaszokat kitől várhatjuk? Ez tulajdonképpen egy újabb megválaszolatlan kérdés...

fia_zaszlo



1. Érthető, hogy az FIA a saját sorozatait igyekszik népszerűsíteni, de szakmailag hogyan indokolható, hogy egy olyan bajnokság, a Formula-2 éri a legtöbb pontot mind közül, mely még nem is létezik?

2. Tény és való, hogy a tesztpilótai státusz értéke a korlátozásokkal jelentősen lecsökkent, de a teszteken megszerzett F1-es tapasztalat miért nem számít egyáltalán annak eldöntésekor, hogy egy versenyző alkalmas-e a Formula-1-es szereplésre?

3. Mi indokolhatja a legfontosabb nem formulaautós sorozatok, így például a DTM kimaradását, miközben a szintén nem együléses autókkal futott WEC LMP1-es kategóriája a legértékesebb szériák között van? Természetesen nem vitatjuk a WEC bajnoki cím értékét, mégis visszás, hogy minden más hasonló széria teljesen kimaradt – az egykori F3-as bajnok, majd a DTM-et megnyerő Paul di Resta például nem kerülhetett volna be az F1-be a rendszer szerint, hiszen formulaautós sikerei után „túl sokáig” DTM-ezett.

diresta_D

4. Egy korábbi ponthoz hasonlóan, a motivációját sejteni véljük ugyan, mégis felmerül a kérdés, hogy hogyan védhető az a számítás, mely szerint a 2013-ban például a GP2-nél is jelentősen erősebb mezőnyt felvonultató WSR Formula Renault 3.5  értéktelenebb az F3-as Európa-bajnokságnál? Arról nem is beszélve, hogy a kétliteres Európa-kupa bajnoki címe, melynek győztesei közt olyan neveket találunk, mint Bottas, Frijns vagy Vandoorne, miért ér kevesebbet még az F3-as Eb hatodik helyénél is?

5. Az igen színvonalas mezőnyt felvonultató Formula-E sorozat bajnoki címe miért nem ér egyetlen árva pontot sem? Bár leszögezték, hogy nem akarnak az F1 nevelőszériája lenni, ez az érvelés önmagában nem állja meg a helyét, hiszen ez minden bizonnyal az IndyCarra és a WEC-re is igaz...

6. Ha egy pilóta egymás utáni három évben megnyeri előbb a brit F3-as sorozatot, majd a WSR kétliteres Formula Renault Európa-kupáját, végül második lesz a WSR fősorozatában, a pontrendszer alapján alkalmatlan az F1-es szereplésre. Kérdésünk igen egyszerű: miért?

vergne_ferrari_1

7. Miért nehezítik meg ennyire szigorúan a visszatérést a korábbi versenyzők számára? Egy konkrét példát felvázolva, mely kapcsolódik több korábbi ponthoz is: ha Jean-Eric Vergne a következő három évet a Ferrari tesztpilótájaként tölti, közben megnyeri a Formula-E-t, és esetleg még rajthoz áll itt-ott, például az IndyCarban, de csak bajnoki 4-5. helyekig jut, majd a Ferrari három év múlva be akarja ültetni, nem teheti meg a licenszrendszer miatt. Abszurd.

+1. Az eddigiekhez képest ez már csak apróság, de azért kérdezzük csak meg: miért kap az F2 és a GP2 bajnoka 60, illetve 50 pontot, miközben 40 pont elég az F1-es szuperlicenszhez?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: