DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Fabatkát sem ér a McLaren utánpótlása?

Kevin Magnussennek legalábbis ilyesmi járhat a fejében, miután egyetlen, a csapattal F1-ben töltött év után hoppon maradt, visszaléptették tesztpilótának. A nagycsapatok programjai közül a McLarené a legkevésbé csábító.

Manapság minden Formula-1-es csapat feladatának tekinti, hogy gondoskodjon utánpótlásáról: nem találni olyat a mezőnyben, akinek nincsen kisebb vagy nagyobb saját programja. Ezt a rendszert tökélyre a Red Bull fejlesztette, akik odáig jutottak, hogy már szóba sem állnak külsősökkel. A McLaren szintén komoly programot futtat, amely azonban eredményesnek már kevésbé nevezhető – legalábbis emellett érvelt cikkében egy F1-es újságíró, Neil James.

Az apropó természetesen Kevin Magnussen, aki nagy ígéretként érkezett 2014 elején a sportágba. A csapat négy éven keresztül érlelte, nevelte, amíg eljutott a királykategória – hosszú távú célokra szerződtették. Rögtön ki is lehetett kiáltani a következő újonc-sztárként, legelső versenyén, az Ausztrál Nagydíjon ugyanis dobogóra állhatott. Akkor kevesen gondolták volna, hogy a következő szezonnyitón már ott sem lesz, legalábbis versenyzőként nem. A McLaren azonban inkább a tapasztalatot választotta Jenson Button személyében, Magnussen karrierje pedig tagadhatatlanul törést szenvedett.



A McLarent több tényező hátráltatja. Nincsen másodlagos csapatuk, mint a Red Bullnak a Toro Rosso, és nem is motorszállítók – így került annak idején Jules Bianchi a Ferrari segítségével a Marussiába, vagy Paul di Resta a Mercedesével a Force Indiához. Ha valamelyik pártfogoltjukat ki akarják próbálni a Formula-1-ben, azt csak a nagycsapatban tehetik. Ezt eddig csak kétszer kockáztatták meg – a McLaren nagyon ritkán igazol tapasztalatlan versenyzőket – Lewis Hamilton és Kevin Magnussen esetében. Egészen éles a kontraszt, hogyan ívelt kettejük pályája.

Neil James szerint a McLaren sosem engedett meg magának annyit anyagilag, hogy befizesse tehetségeit egy kisebb csapatba – eredetileg ez lett volna a terv Magnussennel is, de a pénz miatt meghiúsult. A következő évtől pedig a politika még inkább meg fogja nehezíteni, hogy ezzel a lehetőséggel éljenek: egyedüliként fognak Honda erőforrást használni, míg az összes többi istállót a Mercedes, Ferrari vagy a Red Bull-lal szorosan együttműködő Renault motorjai hajtják majd.

A csapat azzal érvelt, hogy a későbbi bajnokok, Mika Hakkinen és Fernando Alonso is tesztpilótaként töltöttek el egy-egy évet sikereik előtt. Akkoriban azonban ez korlátlan körözgetést jelentett: jelenleg a szigorú szabályok miatt Magnussennek legfeljebb a szimulátorban van esélye ilyenre.

Hasonló cipőben jár Stoffel Vandoorne is, aki első szezonjában második helyen zárta a GP2-es sorozatot. A szerző szerint már bizonyította, amit kell – megjegyeznénk, hogy a GP2-ben a bajnoki cím inkább árt, mint használ –, jövőre azonban ismét az utánpótlás-kategóriában kell maradnia. Ráadásul Magnussen visszaléptetésével ő is hátracsúszott egyet a csapat rangsorában. Az esélyek a jövőre nézve számára sem túl kecsegtetőek.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: