DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Foghíjas rajtrács – Nem először történik meg

Ritkaság, hogy csak 18 autó vegyen részt egy versenyhétvégén, ahogy az a hétvégén Austinban történik, de arra is volt már példa az F1 történetében, hogy mindössze tíz versenyző utazott el egy futamra.

A Caterham és a Marussia kényszerű távolmaradása azt jelenti, hogy mindössze 18 autó vesz részt a hétvégi USA Nagydíjon, amire majd egy évtizede nem volt példa a Formula-1-ben. 2005 óta mindössze kétszer fordult elő, hogy húsznál kevesebb versenyző várja a vasárnapi futamot: 2009-ben Magyarországon Felipe Massa, Japánban pedig Timo Glock sérült meg az időmérőn, így csak 19 autó rajtolt el ezen a két futamon, ám ők ettől függetlenül a nagydíjhétvégén részt vettek, ahogy az a 14 versenyző is, akik visszaléptek a 2005-ös indianapolisi futamtól.

2005_indy_d



Abban az évben viszont két korábbi hétvégén, Spanyolországban és Monacóban csak 9 csapat, azaz 18 autó vett részt, a BAR-Hondát ugyanis egy súlyos technikai szabálysértés miatt két versenyről eltiltották, s csak annak köszönhették, hogy nem a teljes szezonból zárták ki őket (mint például a Tyrrellt 1984-ben), hogy az esetet nem minősítették szándékos csalásnak. Max Mosley mindenesetre utóbbit szorgalmazta, ugyanis szerinte teljesen egyértelmű volt, hogy a BAR szándékosan vétett a technikai előírások ellen.

Arra is volt példa azonban, hogy 18-nál is kevesebb autó vegyen részt egy versenyhétvégén. Az 1980-as években több versenyt is bojkottált a mezőny egy része, az 1985-ös Dél-Afrikai Nagydíjat az apartheid elleni tiltakozásul, míg az 1982-es imolai futamot a FISA (az FIA elődje) és a FOCA (az Ecclestone által vezetett konstruktőri tömörülés) közti háború miatt. A FOCA csapatai néhány más istállóval egyetemben nem vettek részt a hétvégén, így a mezőny mindössze tizennégy tagú volt, köztük egyedül a Ferrarit és a Renault-t lehetett igazán versenyképesnek nevezni.

1982_imola

Ezen a versenyen történt az emlékezetes botrány a Ferrarinál, amikor Pironi a csapaton belüli egyezséget felrúgva az utolsó körben megelőzte Villeneuve-öt, ami egyes nézetek szerint közvetett módon Villeneuve halálos balesetében is szerepet játszott. Talán minden máshogy történik, ha a versenyt a korábbi gyakorlatnak megfelelően bajnokságon kívüli futammá minősítik, ahogy az a szintén a FISA-FOCA-háború „áldozatává” vált előző évi kyalami hétvégével történt.

Mégsem a 14 autót felvonultató San Marinó-i Nagydíj volt a legkevesebb résztvevővel lezajlott F1-es futam, ehhez ugyanis egészen a hőskorba kell visszamennünk, az 1958-as évadnyitó argentin versenyig. A szezon előtt életbe lépett szabályváltozások következtében az év végén az F1 történetének első konstruktőri címét nyerő Vanwall és a szintén brit BRM sem készült el új autójával a nagyon korán, január közepén rendezett Buenos Aires-i szezonnyitóra.

1958_argentine

A futamon mindössze tíz autó vett részt: hat Maserati, három Ferrari és Rob Walker privát Cooperje, melybe Stirling Mosst ültette, akit a Vanwall „kölcsönadott” erre a futamra. Moss egy pazar taktikai húzással megnyerte a futamot, ez volt az első világbajnoki siker, melyet első farmotoros autóval értek el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: