Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. augusztus 17. csütörtök

Pilóták

# 2 - Stoffel Vandoorne  

Hosszú éveken át tartozott a McLaren utánpótlásprogramjába, 2015-ben a GP2-ben rekordokat döntve szerzett bajnoki címet. Így sem kaphatott ülést 2016-ra, de Alonso sérülése miatt egy versenyen azért bemutatkozhatott, méghozzá pontszerzéssel. Végül 2017-ben érkezett el a nagy áttörés, hiszen miután esetleges távozásával ráijesztett csapatára, megkapta élete első teljes szezonra szóló F1-es szerződését.

# 3 - Daniel Ricciardo  

A Red Bull pilótaprogramjának egyik legfényesebben csillogó - és legszélesebben mosolygó - gyöngyszeme. Daniel Ricciardo a sereghajtó HRT-nél rázódhatott bele a Formula-1 világába, majd két évet kapott a bizonyításra a Toro Rossónál Jean-Eric Vergne mellett. 2014-re őt emelték fel az anyacsapathoz honfitársa, a sportból távozó Mark Webber helyére, ahol azonnal meghálálta a bizalmat, és három győzelmével homályosította el Sebastian Vettelt, hogy a következő évtől már ő legyen az istálló zászlóvivője.

# 5 - Sebastian Vettel  

Német csodagyerekként érkezett meg a mezőnybe 2007-ben, néhány év múlva pedig már a sport egyik legsikeresebb versenyzőjeként emlegethettük. Sebastian Vettel lett a Red Bull pilótaprogramjának első és messze legnagyobb gyémántja. Már a Toro Rossót is hihetetlen győzelemhez vezette 2008-ban Monzában, amit négy bajnoki címet hozó dominancia követett az anyacsapattal. 2015 óta a Ferrarival próbál új fejezetet írni pályafutásában.

# 7 - Kimi Raikkönen  

A Jégember 2001-ben, maroknyi formaautós verseny után debütált az F1-ben, a Saubert első futamán pontszerző helyre vezetve. A McLaren hamar lecsapott rá, de az ott eltöltött négy évére a műszaki hibák és az elvesztett bajnoki csaták nyomták rá bélyegüket. 2007-ben a Ferrarihoz szerződött, ahol nagyszerűen hajrázva elcsípte a bajnoki címet. Az öntörvényű finn két év ralizás után visszavágyott az F1-be, győzelmekhez juttatta a Lotust, majd a mezőny rangidőseként ismét a Ferrarinál kötött ki.

# 8 - Romain Grosjean  

2009 közepén mély vízbe dobta őt a Renault, amikor tesztelés nélkül, egy gyenge autóval kellett helyt állnia Fernando Alonso mellett, és az év végén úgy tűnt, ezzel el is úszott minden F1-es lehetősége. Ám a svájci francia újból felküzdötte magát, és a GP2 2011-es megnyerése után ismét felkarolta őt az átalakult enstone-i csapat. Tíz dobogót szerzett, de a győzelem nem jött össze 2015 végéig, amikor a csapat körüli bizonytalanságok miatt a váltás mellett döntött...

# 9 - Marcus Ericsson  

Az utánpótlás-sorozatokban nem alkotott kimagaslót, de szponzori háttere elég volt ahhoz, hogy a Caterham feljuttassa őt az F1-be 2014-re. A csapat a szezon végén megszűnt, de a javuló formát mutató pilóta a nehéz helyzetbe került Sauber érdeklődését is felkeltette a következő évre. Több mint 20 év után van ismét svéd pilótája a mezőnynek, és Marcus Ericsson most a középmezőnyben igyekszik bizonyítani, hogy tehetsége révén is helye van a legjobbak között.

#11 - Sergio Perez  

A mexikóit a Sauberrel töltött második szezonja tette igazán naggyá, amely során három dobogót szerzett és kis híján győzni tudott Malajziában. Ekkor úgy tűnt, a McLarentől megkapta élete lehetőségét 2013-ra, ám a legendás csapat leszállóágba került, Sergio Perez pedig a nagy nyomás alatt nem felet meg a wokingiak elvárásainak. A csalódott pilótának a Force India dobott mentőövet, akiknek színeiben valósággal kivirágzott, s hamar az istálló történetének legeredményesebbje lett.

#14 - Fernando Alonso  

Általános vélekedés szerint a mezőny legerősebb versenyzője, aki viszont az átigazolásaival többször is megnehezítette a saját életét. A Renault-val gyorsan jöttek számára a sikerek, majd két bajnoki címe után a McLarennél próbált szerencsét, de viszonyuk hamar megromlott, és egy év után szakítottak. 2010-ben a Ferrari versenyzője lett, de öt év alatt kétszer is a hajrában bukta el a végső győzelmet. A hőn áhított harmadik vb-cím érdekében képes volt elásni a csatabárdot a McLarennel, de az első két év nem a várakozások szerint alakult...

#18 - Lance Stroll  

Évek óta a Formula-1 közelében ólálkodik a kanadai tehetség és milliárdos édesapja - az óriási anyagi háttér mellett Strollban vitathatatlanul nagy potenciál van, nem véletlenül került előbb a Ferrari akadémiájára, majd vette pártfogásába a Williams. Minden idők második legfiatalabbjaként mutatkozhat be az F1-ben, amihez kiváló ajánlólevelet biztosít számára három év alatt szerzett három bajnoki címe.

#19 - Felipe Massa  

A Ferrari első igazi saját nevelésű versenyzője, aki a Saubernél töltött két év után megkapta a lehetőséget Maranellóban, és Michael Schumachertől tanulhatott. 2008-ban aztán meg tudta fordítani a Kimi Raikkönen elleni házi csatát, és karnyújtásnyira került az év végi bajnoki címtől is. 2009-es hungaroringi ijesztő balesete és koponyasérülése után is visszatért, noha Fernando Alonso mellett már nem tudta régi formáját nyújtani. A Williamshez igazolva azonban új életet lehelt karrierjébe, s bár könnyek közepette elbúcsúzott 2016 végén, Bottas átigazolása után kapott még egy évet a csapatnál.

#20 - Kevin Magnussen  

Jan Magnussen fia a McLarennel mutatkozhatott be 2014-ben, ám vele nem tudta ugyanazt eljátszani a csapat, mint előző reménységével, Lewis Hamiltonnal. Ennek elsősorban az autó volt az oka, ami nem tartozott az élmezőnybe a szezon során, ám élete első F1-es futamán a fiatal dán így is szenzációs második helyet szerzett. Az év végén a Honda érkezése miatt Jenson Button tapasztalatára szavazott a csapat, Magnussent pedig tesztpilótává léptették vissza, nem sokkal később pedig el is hagyta Wokingot, s előbb a Renault, majd a Haas versenyzője lett.

#26 - Danyiil Kvjat  

Az F1 valaha volt második orosz pilótája 2014-ben a Toro Rossónál debütált, és már első évében is többször jelét adta kivételes tehetségének. Noha a Red Bullnál a tervek szerint még egy tanulóévet adtak volna neki, mégsem hezitáltak, amikor váratlanul szükségük lett egy pilótára 2015-re. Danyiil Kvjat már húszévesen beült Sebasitan Vettel helyére, hogy megkísérelje lemásolni elődjének sikereit, de bő egy szezon után félreállították Max Verstappen kedvéért.

#27 - Nico Hülkenberg  

Hatalmas tehetségként érkezett meg a Formula-1-be, s újoncként sem vallott szégyent, ahogy azóta is rendre lenyűgözi a sportág szerelmeseit Nico Hülkenberg, aki ennek ellenére is évről évre lemarad az igazán nagy csapatok üléseiről. A Ferrarival már többször szóba hozott német versenyző végül a Renault-tól kapott gyári szerződést 2017-re - igaz, a Mercedes ülésére is lehetett volna esélye, ha addigra nem írja alá a szerződést a franciákkal...

#30 - Jolyon Palmer  

A Lotustól kapta karrierje első F1-es szerződését, de a felvásárlást követően a Renault színeiben mutatkozhatott be a királykategóriában a brit tehetség, aki apja után szintén eljutott a Formula-1-ig. Bár sokan kételkedtek tudásában, a 2014-ben GP2-es bajnoki címe igazolta, hogy helye van a nagyok között.

#31 - Esteban Ocon  

Két év alatt két bajnokságot nyert újoncként, négy különböző csapatnál tesztelt, pár hónap alatt bemutatkozott a DTM-ben, majd az F1-ben is, s mindössze 9 versennyel a háta mögött szerződést kapott a középmezőny élén álló Force Indiától. Elképesztő, mennyi minden történt 2014 eleje óta az ifjú franciával, aki generációja egyik legnagyobb tehetségeként várhatja a jó folytatást az F1-ben.

#33 - Max Verstappen  

Alig több mint egy évtizede vonult vissza az F1-ből Jos Verstappen, de fia révén máris visszatért a mezőnybe a hollandok számára sokat jelentő vezetéknév. Max minden korábban látottnál rövidebb utat járt be: 2013-ban még gokartozott, a következő évben pedig az F3 Európa-bajnokságon lett harmadik. Eközben a Red Bull felfigyelt kivételes képességeire, és 2015-re versenyzői szerződést kapott a Toro Rossóban. 17 évesen mutatkozott be, amivel számos vitát generált, de eredményeivel szinte azonnal elhallgattatta a kétkedőket.

#44 - Lewis Hamilton  

A már gyerekkorban felkarolt pilóták egyik első példája. Lewis Hamilton 13 évesen írta alá első szerződését a McLarennel, akik végig mögötte álltak, és felnevelték őt az F1-re. 2007-ben pedig azonnal berobbant a sportba a csapatta: kis híján első évében bajnok lett, majd 2008-ban már felért a csúcsra. Néhány küzdelmes év után elhagyta a "szülői fészket" és új kihívásokért a Mercedeshez csatlakozott, ahol bejöttek a számítása, hiszen 2014-ben és 2015-ben velük is megszerezte a címet.

#55 - Carlos Sainz  

A kétszeres rali-világbajnok Carlos Sainz fia szintén a versenyzést választotta, ő azonban a formaautózás felé vette az irányt. A Red Bull támogatását élvezve lépdelhetett fel a ranglétrán, és ő lett a márka első pártfogoltja, aki győzni tudott az egyik legrangosabb utánpótlás-sorozatban, a WSR 3.5-ben. Bár egy ideig úgy tűnt, hogy eredményei ellenére sem még helye az F1-ben, végül adódott egy üresedés a Toro Rossónál, így a fiatal spanyol is elérhette a királykategóriát.

#77 - Valtteri Bottas  

Ha egy csapat finn pilótát szerződtet az F1-ben, azzal nagyon nem lőhet mellé. Valtteri Bottast a Williams fedezte fel és alkalmazta tesztpilótaként 2012-ben, hogy a következő évben már az egyik versenyzői ülést is megkapja. Tanulószezonja után 2014-ben autója már dobogóesélyes volt, ő pedig azóta kilenc alkalommal a legjobb három között végezve jelezte, hogy egy újabb repülő finn jár közel a csúcs meghódításához. Erre a bizonyos csúcstámadásra viszont már a Mercedes színeiben kerülhet sor, hiszen a csillagosok őt szerződtették Nico Rosberg helyére...

#94 - Pascal Wehrlein  

A Mercedes növendéke az F3 Euroszériában elért második helyét követően mindössze 18 és fél évesen mutatkozhatott be a DTM-ben, ahol első évében pontszerzésig, a másodikban győzelemig, majd a harmadikban bajnoki címig jutott. A stuttgartiak több teszten bevetették, majd 2016-ra sikerült őt beprotezsálniuk a Manorhoz, ahol így ténylegesen is elkezdhette F1-es pályafutását, s pontot is szerzett a kiscsapattal - azonban csalódás is érte, hiszen a Mercedes nem őt választotta Nico Rosberg helyére, s a Force India üléséről is lecsúszott...

Korábbi tesztpilóta: Antonio Felix da Costa  

Da Costa 2012-ben került be a Red Bull-családba, s egy évvel később egy rövid ideig úgy tűnt, hogy ő foglalhatja el a nagycsapathoz távozó Daniel Ricciardo helyét a Toro Rossónál. Ezt követően azonban lehető legrosszabb pillanatban ingott meg a WSR-ben mutatott jó formája, s a Red Bull választása végül a GP3-ban szereplő Danyiil Kvjatra esett, da Costa pedig a DTM-ben kötött ki...

Korábbi versenyző: # 6 - Nico Rosberg  

A világbajnok Keke Rosberg fia 2006-ban érkezett az F1-be, a GP2 első kiírásának megnyerése után. A Williamsnél látványosan kezdte a szezont, de az autója négy év során csak két dobogót tett lehetővé számára. 2010-től segítette a Mercedes gyári csapatának felépítését, 2012-ben Sanghajban megszerezte első győzelmét és három éven át felülmúlta a visszatérő Michael Schumachert is. 2014 és 2016 között minden évben csapattársa, Lewis Hamilton ellen küzdött a bajnoki címért, s erőfeszítéseit harmadjára siker koronázta - ezután be is fejezte F1-es karrierjét.

Korábbi versenyző: #12 - Felipe Nasr  

Bár remekelt az alacsonyabb kategóriákban, Felipe Nasrnek mégis a mögötte álló szponzori támogatás adta meg az utolsó löketet a Formula-1-es bemutatkozáshoz. A Williams tesztpilótájaként töltött éve után került a Sauberhez, első futamán elért 5. helyezésével pedig azonnal a legerősebben debütáló brazil pilóta lett. Libanoni felmenői miatt az arab világban is komoly rajongótáborral rendelkezik.

Korábbi versenyző: #13 - Pastor Maldonado  

Venezuela reménységének versenyzői karrierje igazi hullámvasút: a GP2 bajnokaként érkezett a Williamshez, ahol két felejthető szezon között 2012-ben olyan autót kapott, amivel a legjobb helyezésekért is harcba szállhatott, a Spanyol Nagydíjon szerzett azévi sima győzelme pedig mindenkit váratlanul ért. A Lotushoz való átszerződése rossz időzítésnek bizonyult, a Renault hatalomátvételét követően pedig szponzori okok miatt távozni kényszerült.

Korábbi versenyző: #21 - Esteban Gutierrez  

A hosszú éveken át a Sauber kötelekébe tartozó ifjú mexikói versenyző Sergio Perez utódjaként kapott versenyzőülést a svájciaktól 2013-ban, ám alaposan elmaradt a várakozásoktól, hiszen két év alatt mindössze egyszer szerzett pontot. 2014 végén távoznia kellett, végül a Ferraritól kapott tartalékversenyzői állást, valószínűleg ennek is köszönhette, hogy felfigyelt rá a Haas, de egy éven át innen is távoznia kellett.

Korábbi versenyző: #22 - Jenson Button  

A mezőny legrutinosabb pilótája hosszú évekig várt az áttörésre: a Williamsnél, a Benettonnál és a BAR-nál sem igazán jöttek össze a dolgai, majd a Hondával szerzett váratlan győzelem után ismét két nehéz év következett. Az utolsó pillanatban életre kelt Brawn GP-vel aztán hirtelen győztes autót kapott maga alá, és ezt az esélyt ki is használta a 2009-es bajnokság megnyerésére, majd átigazolt a McLarenhez...

Korábbi versenyző: #25 - Jean-Eric Vergne  

Kissé nehezen indult Vergne, avagy közismert becenevén JEV Formula-1-es karrierje, ám egy-egy kiugró jó szereplésével és megnyerő személyiségével csapatán belül és a szurkolók körében is sokakat maga mellé tudott állítani. Széles körben nagy csalódást okozott tehát, amikor 2014 végén távoznia kellett az F1-ből - karrierjét a Formula-E-ben folytatja.

Korábbi versenyző: #28 - Will Stevens  

Bár már tizenéves korában felkarolta őt a Honda, évekkel később mégis kissé váratlanul tűnt fel az F1 berkeiben Will Stevens, aki az előző három évet a WSR főkategóriájában töltötte. 2014-ben a mezőny sereghajtó csapatainál tűnt fel, előbb a Marussia tesztpilótája lett, majd az utolsó versenyére visszatérő Caterhamnél megejthette debütálását is. 2015-ben az újjáélesztett Manor igazolta le őt a teljes szezonra.

Korábbi versenyző: #53 - Alexander Rossi  

A 2014-es Belga Nagydíjon, majd később ősszel is karnyújtásnyira került az F1-es bemutatkozástól Alexander Rossi, de előbb Max Chilton szponzori helyzetének rendeződése, majd később a Marussia összeomlása akadályozta meg ezt. Végül 2015 őszén a csapat utódjánál, a Manornál kerülhetett sor az abban a szezonban a GP2-ben vitézkedő, később pedig a 100. Indy 500-at megnyerő amerikai debütálására.

Korábbi versenyző: #88 - Rio Haryanto  

Egy fél szezont versenyezhetett 2016-ban az indonéz versenyző, aki a megelőző évben néhány nagyon erős GP2-es eredménnyel bizonyította a benne rejlő potenciált - az már más kérdés, hogy az állam tekintélyes támogatása nélkül esélye sem lett volna a Manor autójának megszerzésére...

Korábbi versenyző: #98 - Roberto Merhi  

A spanyol néhány héttel a start előtt kapta meg ülését a 2015-ös szezonra a Manortól. Roberto Merhi már az előző évben is közel került első F1-es rajtjához a Caterhammel, de akkor még nem jött össze a debütálás a haldokló csapattal. Nem tudott teljes szezont futni a királykategóriában, s igazán nyomot hagynia sem sikerült...

Korábbi versenyző: Sebastien Buemi  

Három évet kapott a Toro Rossónál a svájci Sebastien Buemi, aki 2011 végén távozni kényszerült a csapattól. A Red Bull-lal azonban kapcsolatban maradt, így többek közt Magyarországon is láthattuk őt bemutatózni a Milton Keynes-iek autójával. Mára azonban már nem az F1 a legfontosabb a számára, hanem a WEC, ahol 2014-ben világbajnok lett a Toyotával Anthony Davidson partnereként, valamint a Formula-E, melynek rövid történetének legjobb versenyzője két és fél év után.

Visszavonult versenyző: Susie Wolff  

Az egyik legismertebb hölgyversenyző 2012-ben csatlakozott a Williams istállóhoz, ahol férje, Toto Wolff részvényes volt akkoriban. Két évvel később több mint 20 év után az első nő lett, aki F1-es versenyhétvégén autóba ülhetett, amikor két szabadedzést teljesített Silverstone-ban, illetve a Hockenheimringen. A 2015-ös idényt megelőző teszteken szintén lehetőséget kapott, immár hivatalos tesztpilótaként, az év végén viszont visszavonult, hogy családot alapíthasson.
Olvastad már?