Steward
Admin
2017. október 19. csütörtök
Egyéb

Magyar mérnök a kamionsport elitjében

Bakó Csaba, a magyar Oxxo Racing kamioncsapat első számú mérnöke mesél saját feladatköréről és az Eb-sikerekről, valamint összehasonlítja Kiss Norbert és jelenlegi versenyzőjük, Ryan Smith teljesítményét.

Milyen előélettel, hogyan és mikor kerültél a csapathoz? Mindig a jelenlegi pozíciódban dolgoztál?

A 2009-es szezon előtt kerültem a csapathoz, akkor még Szobi Balázs volt a pilótánk. Ezt megelőzően a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen akkor induló Formula Student csapat létrehozásában, az első versenyautó építésében vettem részt. Az Oxxónál eleinte kizárólag a kamionon rögzített adatok elemzéséért feleltem, ez bővült az évek során a fejlesztések tervezésével, illetve a 2012-es szezonra építettük meg az első, teljesen saját fejlesztésű kamionunkat.

 11885032_1029707127051188_1871343210433327220_o

Mi tartozik pontosan a feladataid közé?

A fő feladataim a kamionnal kapcsolatos mérnöki teendők. Ide tartozik az autó üzembiztosságának fenntartása, mind a versenyeken, mind azok között a karbantartási munkák alatt. Ezen kívül az új fejlesztések megtervezése is hozzám tartozik, valamit a futamhétvégén a versenygép beállítása is. Továbbá fontos feladat a pilótával történő egyeztetés a beállításokat illetően, hiszen az egyik legfontosabb adat az ő visszajelzése. Persze olyan is előfordul, amikor a pilótának van szüksége visszajelzésre az adatokból, a vezetési stílusát illetően.

 

Miben különbözik egy kamionos és egy autós csapatban dolgozni? Mi a fő különbség a versenyautók között?

Alapvetően a logisztika más egy kicsit, a jármű és az alkatrészek mérete miatt. Maga a versenyzés sok szempontból hasonló, a gumikészlet beosztása, az egyes kifutások előtti és utáni rutinteendők itt is megvannak. Ami kicsit más, hogy a kamion Eb-n igen sűrű a program, szombaton és vasárnap is van bemelegítés, időmérő edzés és két verseny. Ezen kívül kuriózum, hogy mi egyedi építésű prototípus járművekkel versenyzünk. Így a fejlesztések terén sokkal szabadabban mozgunk, akár szezon közben is jelentősen változtathatunk a kamionon.

 

Milyen volt együttdolgozni Norbival, és milyen Ryannel? Szerinted mik az erősségeik és a gyengeségeik?

Norbival hihetetlenül jó kapcsolatot építettünk ki az együtt töltött évek során. Nagyon könnyű dolgom volt vele, mert vezetni egyáltalán nem kellett már tanítani. Ezen kívül nagyon pontosan el tudta mondani, hogy milyen változtatásokra, fejlesztésekre van szüksége ahhoz, hogy gyorsabb legyen. Ő megmondta, hogy a pálya melyik részén mit szeretne, hogyan viselkedjen az autó, utána pedig közösen kitaláltuk, hogy ezt hogyan valósítjuk meg.

Ryan ehhez képest más jellegű kihívás. Jóval kevesebb tapasztalattal került hozzánk, így vele a versenyzőoktatás kiemelkedően fontos. Nagy erőssége, hogy amit mondunk neki, habozás nélkül végrehajtja, maximális a bizalom. Ez egy olyan esetben, amikor a célegyenes végén 160 km/óráról vett féktávon mondom neki, hogy fékezzen 10 méterrel később, nem magától értetődő. De ennél összetettebb feladatok esetén is működik, ha azt kérem, hogy egy kanyarkombinációt az eddigiekhez képest másképp teljesítsen, ha elmondom, hogy mit szeretnék, azt végre is hajtja. A vele való munkámban a beállításokat illetően jobban magamra vagyok utalva, de eddig nagyon jól tudott hozzájuk adaptálódni.

524262_492944770719081_1372814954_n 

Mit tartasz eddigi legnagyobb eredményednek? Túl lehet szárnyalni?

A 2012-es év kezdetétől a két Eb címig tartó időszakot. Nem lehet ebből kiemelni kizárólag a bajnoki címeket, mert ehhez szükség volt a 2012-es szezonra. Elképesztően nehéz év volt, rengeteget tanultunk közben, mind az autóépítést illetően, mind sportdiplomáciában. Ennek kétségkívül a koronája a két bajnoki cím. Szerintem minden bajnoki cím más és más, így azt gondolom, minden - remélhetőleg - eljövendő bajnoki cím valamilyen szempontból az előzőek túlszárnyalása.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?