Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. február 21. csütörtök
Egyéb

Di Grassi nyert, nagy balesettel zárult az FE nyitánya

Lucas di Grassi nevető harmadikként győzött a Formula-E szezonnyitóján, miután a végig vezető Nicolas Prost a verseny utolsó kanyarjában nekiütközött az őt megelőzni próbáló Nick Heidfeldnek. A német nagyot bukott, de sértetlenül szállt ki az autójából. A dobogóra Franck Montagny és Sam Bird állt még fel, az elektromos sorozat összességében jól vizsgázott.

A verseny előtt először is bejelentették, hogy a közönség szavazatai alapján melyik három versenyző kapja meg a FanBoost nevű jutalmat, ami egyszeri alkalommal öt másodpercen keresztül 30 kW-tal növeli meg az autó teljesítményét. Két brazil és egy brit, azaz di Grassi, Bruno Senna, és Katherine Legge kapta a legtöbb szavazatot, ám végül a futam úgy alakult, hogy különféle okokból egyikük számára sem bizonyult ez döntő fontosságúnak.

A rajtnál Jarno Trulli autója nem indult, de ezt leszámítva tisztán eljött a mezőny. Az első trió nagyjából egyformán rugaszkodott el és meg is őrizték pozíciójukat, Prost maradt az élen di Grassival és Abttal a nyomában, mögöttük azonban Heidfeld merész és pontos manővert hajtott végre Karun Chandhok ellen, amivel feljött a 4. helyre.

Nem múlt el viszont ütközés nélkül az első kör, a hátulról előretörni próbáló Sennának ugyanis Takuma Sato ütközött neki, a brazil pedig emiatt kénytelen volt feladni a versenyt, így az edzéseken jól induló hétvégéje nagy csalódással végződött számára.

A brazil pályán ragadó Mahindrája okán a BMW Safety Carja is megejthette bemutatkozását, a második körben lépett pályára és egészen a negyedik végéig meghatározta a mezőny tempóját. Kiállása után az élen álló hármas továbbra is együtt maradt és kicsit el is szakadtak üldözőiktől, miközben valamivel hátrébb Montagny kezdett látványos előretörésbe: a francia azt követően, hogy a rajt után hajmeresztő megmozdulással megelőzte csapattársát, Charles Picet, hamarosan Jaime Alguersuarin és Chandhokon is átfűzte autóját.

Eközben Sebastien Buemit az időmérős műszaki hiba után tovább üldözte a balszerencse - autójának hátsó vezetőszárnyáról leszakadt egy darab, aminek kijavítása miatt a bokszba kellett parkolnia, később azonban körhátrányban visszaállt a mezőnybe - ez azért volt érdemes, mert a futamon megfutott leggyorsabb kört is két ponttal jutalmazzák, így a svájci már csak ennek elérésére törekedett. Egy időre meg is szerezte azt, az utolsó körök felé haladva azonban a korai ütközése, áthajtásos büntetése és későbbi rövid leállása miatt szintén hasonló felfogással versenyző Sato elvette tőle a legjobb időt.

A 25 körös futam felénél, a 13. kör végén megkezdődtek a bokszkiállások, az élmezőny egyszerre állt ki, ideiglenesen Sam Birdöt hagyva az élen. Ekkor először kerülhetett sor élesben a motorsportban újszerűnek számító autócserékre, amire azért van szükség, mert a jelenlegi autók elektromos töltése nem bírná végig a nagyjából egyórás versenyt - ám ahogy a technológia fejlődik az évek során, egy idő múlva várhatóan nem lesz már szükség erre. A másik autó ilyenkor a garázsban menetre készen vár minden versenyzőt, akik gyorsan átugranak, a szerelők bekötik őket, behelyezik a kormányt és néhány gyors instrukció mellett útnak is indulnak.

Persze ez a közel egy percet igénybe vevő folyamat alaposan bele is szólhat a pályán előzetesen kialakult sorrendbe, és ennek megfelelően szét is rázta az élbolyt. Két kör alatt mindenki megejtette a kiállását, melyek után Prost már jelentősebb, 3,5 másodperces előnnyel tért vissza az élre, mögötte pedig Heidfeld, di Grassi, Montagny, Abt és Bird sorakoztak.

Az üldözőboly lassan felzárkózott Prost mögé, de az utolsó körökre egyértelművé vált, hogy a győzelem sorsa közte és a rá folyamatosan tapadó Heidfeld között fog eldőlni. A német az előzési kísérletét az utolsó kör utolsó kanyarjára hagyta - a balos előtt a belső íven Prost mellé tudott bújni, az eddig a pontig hibátlan hétvégét produkáló francia azonban meggondolatlan mozdulattal rántotta balra az autót - az e.dams és a Venturi gépe így összeért, Heidfeld autója irányíthatatlanná vált és a kerékvetőn lendületet véve nagy sebességgel a gumifalnak csapódott, majd a feje tetején állt meg. A német szerencsére sértetlenül mászott ki a roncsból, és azonnal Prosthoz szaladt, aki eltört felfüggesztése miatt szintén nem tudta bevenni a verseny utolsó kanyarját. A helyzet pikantériája, hogy a két pilóta évek óta csapattárs a WEC-ben a Rebellion csapatánál.

Az ijesztő hajrá nyomán tehát mindkét esélyes nullázott, a győzelem pedig a mögöttük érkező di Grassi kezébe került, akit Montagny és Abt követett a célban. Az ABT Audi csapat viszont nem tarthatta meg kettős dobogóját, hiszen a csapatvezető fiára a megengedettnél több elektromos energia használata miatt utólagosan bokszáthajtásnak megfelelő időbüntetést róttak ki, amivel egészen a 10. helyig csúszott vissza. A pódiumra így már a Virgin pilótája, Sam Bird állhatott fel.

A pontrendszer azonos a Formula-1-ből is ismert 25-18-15 leosztással, vagyis az első tíz célba érkezőt jutalmazzák. Emellett viszont még a hétvége pole-pozíciójáért 3, a leggyorsabb körért pedig 2 egység jár.

A sorozat mindent egybevetve jól vizsgázott a debütálásán, a mezőnyben számos akciót láthattunk, bár a legkülönfélébb büntetések között egyelőre nehéz lehet eligazodni - a bokszutcai vétségek, a váltócserék, a  szabálytalan energiakezelés és az autócserék időlimitjének túllépése is büntetést érdemel, és ezek mindegyikére láthattunk példát a futam során.

A Formula-E most két hónap szünetre vonul, legközelebb majd november 22-én, a malajziai Putrajaya utcai pályáján versenyez a mezőny.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?