DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 16. kedd
Egyéb

Téligumi Kommandó: sokan életveszélyes abronccsal közlekednek

A Használtautó.hu autós magazinja a nonstopgumi.hu támogatásával minden télen ellenőrzi, vajon az autósok hány százaléka váltott téli gumira, és szinte minden évben szomorú eredményekkel szolgálnak. Pedig a télnek még nincs vége, az időjárás mostani enyhülése ellenére hajnali talajmenti fagyokra e héten is kell számítani, és még havazás is jöhet.

Nem lehet elégszer elmondani: télre téli gumit!

Hiába a sok téligumiteszt, ahol rendre kiderül, hogy milyen tudást ad egy nyári gumi télen, hiába a rengeteg közlekedésbiztonsági felhívás, az idei Téligumi Kommandó - nem reprezentatív - eredménye szerint az autósok csaknem ötöde nem az évszaknak megfelelő abroncsokkal autózik. Ráadásul több mint harmaduk 5 évnél idősebb gumikat koptat. Ez a kettő együtt csúszós, havas, jeges körülmények között végzetes lehet.

228382_source-1200x675



A Kommandó szemléz és elképed

A felmérést három helyszínen, valamivel több mint 100 autó abroncsát ellenőrizve végezték. Ennek eredményeképp kiderült hogy az autók 82 százalékán téli, 3 százalékán télen is megfelelő(nek mondott és vélt) négyévszakos, míg 15 százalékán nyári gumiabroncs található.

Talán ennél is aggasztóbb, hogy a gumik 38 százaléka 5 évnél idősebb, ami a téli abroncsoknál már komoly kompromisszumot jelent. Az olcsóbb, budget abroncsok aránya minden eddiginél jelentősebb, 48 százalékos a felmérés szerint, míg az átlagos profilmélység 5,6 mm, ami arányaiban jobb, mint a legutóbbi, 2017 decemberi szemlekor.

Érdekesség, hogy Budapest területén a legjelentősebb a nyári és négyévszakos arány, s az átlagos profilmélység is messze elmaradt a Dunakeszin és Szentendrén tapasztaltaktól.

Sajnálatos, életből kiragadott példa, hogy van szülő, aki a havas úton nyári gumis autóval vitte óvodába gyermekét. Ezzel persze a legnagyobb baj az, hogy az autó védettségén kívül esők, például a közlekedő gyalogosok életét veszélyezteti leginkább.

teligumi_teszt_hoban_2019

Nem csak kommandóztak, teszteltek is a hóban

A Kommandón felül a januári csapadéknak köszönhetően valódi hóban is megmutatták azt, hogy miért is fontos a téli gumi, vagyis egy újabb gumiteszt is született. Az persze igaz, hogy a műgyantás, téli körülményeket szimuláló őszi mérés a lehető legjobban sztenderdizált, de a Nonstopgumi és az Autonavigátor csapata nem tudott ellenállni a friss hónak, így kivittek hét garnitúrányi abroncsot a mogyoródi Tanpályához, hogy megmutassák, mennyire veszélyes a nem az évszaknak megfelelő gumiabroncs.

A havas fékezési teszt nem hazudtolta meg a műgyantásat, a legrövidebb (15,8 méteres) fékút a korábbi teszt szerint is legjobbnak bizonyult Continental téli gumival adódott, a Michelin Alpin 6 minimális lemaradással követte, s a nyáron is kiváló CrossClimate+ is meglepően jól szerepelt - vadonatúj garnitúrájával 1 méteres többletet sem adott a 40 km/óráról indított havon fékezésnél. Ugyanakkor az előbbi egész éves gumimodell alig több mint egy éve használt garnitúrája a legjobb téli által adott féktáv csaknem dupláját adta, amivel csupán a (télre senkinek sem ajánlott) használt nyári guminál bizonyult jobbnak.

“A valódi hóban végzett teszt ismét kiválóan megmutatta, hogy téli körülmények között csakis valódi téli gumival ajánlott útnak indulni, hiszen még a négyévszakos garnitúrák is jelenthetnek kompromisszumot. Fontos továbbá, hogy 5 év után ajánlott az abroncsok cseréje. A mérések szerint érdemesebb az utóbbit tartani, mint egy-egy prémiummárkához ragaszkodni. A teszteket persze érdemes megnézni, s akár a dobogóról, vagy a mezőny elejéről választani. Örök igazság, hogy egy korrekt gumigarnitúra ára mindig szerényebb, mint a legkisebb koccanás helyreállítási költsége, ráadásul a nem megfelelő abroncson akár életek is múlhatnak. Ezért is elszomorító látni a hóban is nyári gumival autózókat, akik egyértelműen ön- és közveszélyesek” – mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós magazinjának (Autónavigátor.hu) főszerkesztője.

A részletes teszt itt érhető el, a fotók, valamint a részletes adatok pedig itt.

Függelék:

fuggelek-01

fuggelek-02

fuggelek-03

 

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: