Steward
Bognár Viktor
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. november 14. szerda
Autó

Úttörő aerodinamikai megoldás a Lexusnál

A legkiválóbb vezetási élményt kínáló crossover megalkotására törekedve a Lexus számos 'világelső' aerodinamikai megoldással vértezte fel az új UX modellt: ilyenek a karakteres kialakítású hátsó lámpatestek, amelyek keresztszélben stabilizálják a gépkocsit, vagy épp a lépcsőzetesen formált kerékív-toldatok, amelyek segítik a pontos irányíthatóságot, az aerodinamikailag optimalizált keréktárcsák, amelyek csökkentik a légellenállást és hűtik a féktárcsákat.

A vadonatúj Lexus UX első példányai 2019 elején érkeznek az európai márkakereskedésekbe, de az újságírók máris elismerősen nyilatkoznak az UX dinamikus vezethetőségéről. Mégis, hogyan épített ilyen sportosan vezethető crossovert a Lexus? A választ az UX főmérnöke, Chika Kako és csapata adja meg nekünk.

Lexus_UX_aerodinamika_1

„Arra törekedtünk, hogy az UX a crossoverek hagyományos előnyeit – az emelt üléshelyzetet, a jobb kilátást – a ferdehátúak dinamizmusával és menetteljesítményével ötvözzük.” - magyarázza Kako.

Akio Toyoda azon szándékával összhangban, hogy minden Lexus modellt élvezetesen vezethetővé tegyenek, Kako először is egy rendkívül szilárd platform kifejlesztését tűzte ki célul; a kategóriaelső kifinomultság és vezethetőség kulcsának számító szerkezetet alumínium és kompozit karosszériaelemekkel egészítette ki, egyrészt a tömegcsökkentés, másrészt a minél alacsonyabb tömegközéppont érdekében. Ez azonban csak a kezdet volt...

Speciális Lexus aerodinamika

A vezethetőség terén korszakalkotó áttörésre készülő Chika Kakónak az olyan ikonikus modellek fejlesztéséért felelős aerodinamikai mérnökök siettek a segítségére, mint a Lexus LFA szupersportkocsi vagy a Lexus ‘F’ modellcsaládja. Ebből az együttműködésből született a következő három innováció:

1. Aerodinamikailag stabilizáló hátsó lámpatest

Az új UX hátsó lámpatestének különleges kialakítása nem csupán látványos, de aerodinamikai szempontból is előremutató. A lámpatestbe beépített szárnyak mintegy 16 százalékkal mérsékelik a légnyomás-változás mértékét, így kanyarvétel során, valamint oldalszélben egyaránt stabilizálják a jármű hátulját. A még karakteresebb megjelenést szolgálja a 120 fénykibocsátó diódából álló folytonos fénysáv, amely középen finoman elkeskenyedik, és mindössze 3 mm széles.

Lexus_UX_aerodinamika_2

2. Aerodinamikailag optimalizált kerékív-toldatok

A crossoverek esetében a kerékív-burkolatok rendszerint a kerekek által felcsapott kavicsoktól óvják a karosszériát. Az új UX esetében azonban egy további feladatot is betöltenek: „A borítás felső részénél olyan törést alakítottunk ki, amely kanyarodásnál kiküszöböli a karosszéria apró függőleges kilengéseit, ezzel fokozva a stabilitást és a határozott kormányozhatóságot” – avat be a részletekbe Kako.

Lexus_UX_aerodinamika_4

3. 17 colos szellőztetett keréktárcsák

Az ezüstmetál színű, 17 colos szellőztetett keréktárcsák küllőinek mindkét oldalán légterelő lapocskákat találunk: ezt a megoldást a világon elsőként alkalmazta a Lexus. A légterelő formáját a Forma-1-es versenyautó hátsó szárnyán kialakított kiegészítő elem, a légáramlást szabályozó és a leszorító erőt fokozó ‘Gurney Flap’ ihlette. Az innovatív kerék-kialakítás stabil fékteljesítményt, hatékonyabb fékhűtést biztosít, valamint mérsékeli a légörvények kialakulását a jármű oldalfala mentén, ezzel gondoskodva a magabiztosabb vezethetőségről.

A világ egyik legnagyobb szélcsatornájában tesztelve

„A Lexus a világ egyik legnagyobb, legfejlettebb aerodinamikai kutatólétesítményével rendelkezik. A 2013 márciusában megnyitott szélcsatorna-hurok 22 méter magas és 260 méter hosszú.” – avat be Kako. „Elsődleges feladata, hogy stabil légáramlást hozzon létre a gépkocsi fölött. Amikor egy gépkocsi, például az új Lexus UX 100 km/órával halad, a légellenállás az összteljesítményt befolyásoló összes erőhatások akár 70 százalékát teszi ki.”

Lexus_UX_aerodinamika_3

A fenti innovációkon túl a Lexus mérnökei olyan megoldásokkal csökkentették az UX közegellenállási együtthatóját – és azzal együtt az üzemanyag-fogyasztást, a légörvényeket és a szélzajt is –, mint a teljesen sík fenéklemez, vagy az LC kupé által ihletett, áramvonalas külső visszapillantó tükör.

Takumi „mesterpilóták” hangolták

A szélcsatorna-vizsgálatokat és a zárt pályán végzett teszteket követően az új UX-et átadták a Lexus „mesterpilótáinak”, akik úgy hangolják be a gépkocsikat, akár egy virtuóz muzsikus a hangszerét. A legkülönfélébb körülmények között, magukat nem kímélve, több ezer kilométeren át vezették az autót egészen addig, amíg el nem érték a tökéletes egyensúlyt az út és a jármű között.

„Most, hogy az új UX megrendelhető, és első példányai már 2019 elején megérkeznek a márkakereskedésekbe, gyakran jutnak eszembe a leendő tulajdonosok. Bízom benne, hogy örömüket lelik majd új autójukban. Ez a legnagyobb jutalom, amiben részesülhetek.” – fogalmaz mosolyogva Chika Kako főmérnök.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?