Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. szeptember 20. csütörtök
Autó

A Toyota mesterpilótája mesél a Yarisról

Európa számára mindössze 400 darab készül, Magyarországra pedig csupán 3 darab érkezik a Toyota rendkívüli várakozások övezte, 212 lóerős kompakt izomautójából, a Yaris GRMN-ből. Vic Herman, a Toyota elit mesterpilótája az utcai erőgép tesztelésének kulisszatitkairól, és az autó képességeiről mesél.

Vic Herman a legendás sportautóiról (Celica, GT86, vagy épp a hamarosan visszatérő Supra) ismert Toyota elit mesterpilótáinak egyike, aki azt a feladatot kapta, hogy a tűréshatáron tegye próbára a Yaris GRMN képességeit, precízen hangolva az autó irányíthatóságát és teljesítményét. Az alábbiakban ő mesél a japán izomautó képességeiről.

 Toyota_Yaris_GRMN_3

Mi az a Toyota mesterpilóta, és mi a munkája?

„A mesterpilóták a Toyota-modellek legfontosabb értékelői. Kevesen vagyunk, és munkánkat Európában és Japánban végezzük. Az autóra mindig teljes egészként tekintünk, vagyis nem csupán a futóműre vagy a fékekre figyelünk, hanem mindenre, ami fontos lehet egy autó vezetési élményének megformálásában. Ehhez persze komoly vezetési tapasztalatra is szükség van, akárcsak arra, hogy nagy sebességnél is magabiztosan tudjunk uralni egy autót, ugyanakkor alaposan ismernünk kell a járműdinamikai különböző területeit is. A motorsportos előélet nem feltétlenül szükséges, bár én már kölyökkorom óta versenyzek, és a sport révén tanultam meg a mostani munkámhoz szükséges alapokat. A Yaris GRMN az első autó, amit mesterpilótaként teszteltem. 1999 óta dolgozom a Toyotánál; kezdetben a zajokat és a rezgéseket kellett ellenőriznem, később a rugózást és az irányíthatóságot, most pedig már a teljes járműdinamikát.”

 

Hogyan oszlott meg a járműdinamikai fejlesztési program Európa és Japán között?

„A Nürburgringen egy európai és japán szakemberekből álló csapat dolgozott a különféle elemek, például a karosszéria-megerősítések, a tekercsrugók, a menetstabilizátorok, a felütésgátlók vagy a kormánymű beállításain. A munka során számtalan kilométert autóztunk a versenypályán és a helyi országutakon. Volt egy téli tesztszakasz is Japánban, ahol Hokkaido behavazott útjain tökéletesítettük az autó reakcióit és stabilitásvezérlését. Mindeközben szorosan együttműködtünk a külső beszállítókkal, például a részlegesen önzáró differenciálmű gyártójával, hogy közösen határozzuk meg a megengedett csúsztatás mértékét. A vezetőülés miatt pedig többször is ellátogattam az ülésspecialista Toyota Boshoku üzembe, hogy biztosan megvalósíthassuk azt, amit elképzeltünk.”

 

Mennyiben volt más a Yaris GRMN, mint más projektek, amelyekben részt vett?

„Mivel ez egy különleges, kis szériás modell, sokkal kisebb volt a rajta dolgozó csapat is, így remekül tudtunk kommunikálni egymással és a beszállítókkal. Persze egy ilyen autó esetében a teljesítmény a legfontosabb, és ezzel mindenki tisztában is volt, így aztán sokkal könnyebb volt összehangolni a munkát. Ráadásul több szabadságot is élveztünk, mivel a költségkeretek nem voltak olyan szorosak, mint egy nagy sorozatban gyártott autó esetében.”

Toyota_Yaris_GRMN_2 

Milyennek érzi az autó teljesítményét a vetélytársakéhoz képest?

„Az európai piacon már most is akad néhány igazán remek B-szegmensű izomautó, és én mindegyiket kipróbáltam, hogy jobban megértsem, mit kell tudnia a Yaris GRMN-nek. A legtöbb ilyen autót igazi élvezet vezetni, és mindegyiknek megvan a maga egyéni karaktere, ami remek dolog. A Yaris GRMN esetében azt szerettük volna elérni, hogy az autó egy kisméretű, de vérbeli sportkocsinak tűnjön; egy letisztult gépnek, ami magával ragadó vezetési élményt nyújt. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy olyan autót tervezzünk, ami az országútra való, de a versenypályán ugyanúgy elemében van.”

 

Mik voltak a legfontosabb dolgok, amiket a Yaris GRMN-nek tudnia kellett?

„A legfontosabb dolog az volt, hogy az autó készségesen reagáljon a vezető parancsaira, és hogy az autós magabiztosnak érezhesse magát a volán mögött – vagyis hogy a minden precízen működjön, és az autó reakció következetesek, kiszámíthatók legyenek. A Yaris GRMN-nek akár a Nürburgringen is meg kell állnia a helyét, bár tulajdonosai többnyire az országúton használják majd. A Nürburgring tökéletes környezetet biztosított mindahhoz, amit el akartunk érni, mivel ezen a pályán sok a bukkanó és a szabálytalan ívű kanyar – éppen úgy, ahogyan a közutakon. Ennek köszönhetően sikerült egy stabil, kiegyensúlyozott futóművet készítenünk, ami mindig nyugodtan viselkedik, és kiszámíthatóan reagál a vezető utasításaira.”

 

Mik voltak projekt a legfontosabb tanulságai?

„A Yaris GRMN projekten dolgozva rengeteg olyan tapasztalattal gyarapodtunk, amelyeket más autóknál is hasznosíthatunk, különösen a következő GRMN-modelleknél. Fontos volt például annak felismerése, hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani a meglévő Yaris-padlólemezzel, és ezt a tudást máris sikerült felhasználni a következő generációs padlólemez fejlesztésében. Számomra különösen lenyűgöző volt megtapasztalni, ahogy a csapat tagjai – akik addig még sosem dolgoztak együtt – bizalommal és tisztelettel működtek együtt, és rövid idő alatt valódi csapattá kovácsolódtak.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?