A Ford Perfomance részlege nagyon jól végzi a munkáját, és ez meglátszik az egyik legújabb gyöngyszem, az esetünkben babakék Focus RS képességein is. A mérnökök az egykori Escort RS Cosworth-os vonalat meglovagolva a ma elérhető legjobb technikát építették bele az autóba. Ezt leginkább a hajtásra értjük, amelyben már kapcsolható a driftmód, ami szinte hátsókerekessé varázsolja a 4x4-es Fordot. A trükk alapvetően megkülönbözteti a kocsit a többi 4,7 másodperc alatt százra gyorsuló és 266 km/óra végsebességre képes járműtől, különösen az elsőkerekes konkurensektől. Az ülésbe préselő gyorsuláshoz és a jó fékekhez jön még a dögös motorhang a visszadurrogásokkal, ami ralis hangulatot varázsol a fülkébe. Lazább talajú utakon kevésbé kopnak az abroncsok, így ott lehet gond nélkül helyben forogni, vezetői tudással felvértezve pedig keresztbe menni, mint a raliversenyzők. Ez azt a reakciót váltja ki a hozzáértő sofőrből, mint a kisgyereknél a játék: szinte kilóg a nyelve, miközben nagyon élvezi a produkciót...
Négy menetprogram található az autóban, a hajtástechnika kulcselemét, a hagyományos differenciálmű nélküli hátsó „difit”, a GNK hajtás specialista szállítja. A hátra beépített, két precízen szabályozható többtárcsás kapcsolónak köszönhető a driftmód is. A Mustangban is használt, de attól több részletben eltérő négyhengeres ereje bőven elég a keresztbe autózáshoz és a hátsó kerekek füstöltetéséhez.
A Focus „hibája”, hogy kívül és belül is alig különbözik az átlag Focustól, és az úton lévő nyomvályuk könnyen megvezetik az autót. A fogyasztás más terület, ott civilizált használattal egy kicsivel tíz liter alá lehet vinni az étvágyat. Persze, ha a sofőr elkezdi próbára tenni a saját és az autó képességeit, akkor a 16–18 liter sem elérhetetlen, sportosabb vezetéssel a 14 liter körüli átlag a reális.
A modell ugyanakkor a hétköznapi közlekedésben viszonylag jól használható, az életérzés nagyjából olyan, mintha bukócső nélküli raliautóval járna valaki. A rugózás keménysége elviselhető, a kuplung izmos, és fontos szempont, hogy ha valaki hosszabb túrákat tervez az RS-sel, az első pár napon lelkesítő sportos motorhang autópálya-tempónál, órákig hallgatva már idegesítő tud lenni.
Mindezek ellenére nem kétséges, mit válaszolna az autósok nagyon nagy hányada, ha csak egy próbaútra is felkérést kaphatna a legsportosabb Focus tesztelésére…
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4360/1823/1484 mm
Motor: 2253 cm3, 350 LE/6000, 440 Nm/2000
Gyorsulás (0–100 km/h): 4,7 s
Ár: 14 233 000 Ft (alapár: 12 100 000 Ft)