DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Egyéb

Elkészült a tizenkilencedik BMW Art Car

Napjaink egyik legkiemelkedőbb kortárs művésze, John Baldessari a 2016-os miami Art Basel művészeti kiállítás előestéjén rántotta le a leplet guruló műalkotásáról.

A legendás BMW Art Cars kollekció legújabb darabja 2016. november 30-án, a miami Art Basel művészeti kiállítás zártkörű előestéjén ünnepelte világpremierjét. A tizenkilencedik BMW Art Car a XX. század és az ezredforduló egyik legjelentősebb tengerentúli kortárs művésze, John Baldessari nevéhez fűződik, aki a Miami Arborétumban megrendezett exkluzív fogadáson személyesen mutatta be első négykerekű alkotását. A látványos premieren színpadra állt Ludwig Willisch, a BMW Észak-Amerika elnök-vezérigazgatója és Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója is. John Baldessari BMW M6 GTLM versenyautója a miami Art Basel művészeti kiállítás teljes időtartama alatt megtekinthető. Az 585 lóerős műalkotás 2017. január 28-29. között, a Daytona-i versenypálya 24-órás megmérettetésén áll először rajthoz, hogy tovább folytassa a BMW Art Cars kollekció immáron negyvenéves hagyományát.

bmw-art-cars-2016-03_resize



„Óriási megtiszteltetés, hogy a BMW Art Cars kollekció John Baldessari legújabb mesterművével gyarapodik. Napjaink egyik legkiemelkedőbb kortárs művészeként John egy olyan illusztris társasághoz csatlakozott, amely az elmúlt negyven évben számos guruló műalkotással ajándékozott meg minket. A BMW Art Cars kollekcióhoz a legnagyobb művészek adták a nevüket, így Alexander Calder, David Hockney, Andy Warhol és Jeff Koons is, hogy csak néhányukat említsem. John Baldessari alkotásán a művész megannyi stílusjegye visszaköszön, a színösszeállítás, az alakhasználat és a textúra terén egyaránt. A tizenkilencedik BMW Art Car nem csupán a múzeumokban, de a versenypályákon is kitűnik majd” – fogalmazott Ludwig Willisch, a BMW Észak-Amerika elnök-vezérigazgatója.

bmw-art-cars-2016-01_resize

A tizenkilencedik BMW Art Car, John Baldessari kézjegyével

„A BMW felkérése előtt egyetlen olyan munkám volt, amely valamilyen aspektusból autóhoz kapcsolódik: egy járművet ábrázoló kép. A BMW Art Car megalkotása éppen ezért vadonatúj területre kalauzolt, és nem csupán a témát, de a két- és háromdimenziós terek összjátékát tekintve is. Olyan kihívást jelentett, amellyel élvezettel néztem szembe. Az ötletek szinte egyszerre törtek rám: a piros pont-motívum a tetőn, a FAST felirat a bal-, a kétdimenziós kép pedig a jobb oldalon. Imádom azt a fajta kettősséget, amely a két- és háromdimenziós terek közötti játékot adja. Tekintve, hogy az alapmodell napjaink egyik legkiválóbb mérnöki munkája, az alkotásaimat jellemző stílusjegyek felhasználásával igyekeztem utánozhatatlanul egyedi köntöst adni rá. Mindent egybevetve, a tizenkilencedik BMW Art Car egy tipikus Baldessari-mű, amely egyben a valaha készített leggyorsabb alkotásom is” – mondta John Baldessari.

A tizenkilencedik BMW Art Car modellt a Los Angeles-i művészeti szcéna legendás alakja, John Baldessari a saját alkotásaira jellemző stílusjegyek felhasználásával varázsolta egyedivé. A BMW M6 GTLM versenyautó egyedi fényezésekor a tengerentúli művész jól ismert stilisztikai elemeket alkalmazott, a páratlan végeredmény pedig egy modellben egyesíti az alkotó elmúlt fél évszázadának kreatív megoldásait. Világszerte elismert minimalista művészként John Baldessari a piros, a sárga, a kék és a zöld színekkel, végtelenül egyszerű formák képében operált, a két- és háromdimenziós összjátéknak pedig a versenyautó jobb oldalára festett profil-grafika ad erőteljes hangsúlyt. A látványos négykerekű bal oldalán olvasható FAST felirattal az alkotó a BMW Art Car erőteljes teljesítményét nyomatékosítja, amely a múzeumokban és a versenypályákon is egyértelművé teszi a BMW M6 GTLM hovatartozását.

bmw-art-cars-2016-02_resize

A BMW Art Cars kollekció tizenkilencedik guruló műalkotását John Baldessari a saját kezével alkotta meg november első felében, a BMW mérnökeinek közreműködésével. A közös munkának a bajor gyártó karosszériaépítő- és fényezőképző központja adott otthont a kaliforniai Oxnard városában.

A BMW M6 GTLM versenyautó éles bevetése

A BMW M6 GTLM versenyautó a Daytona-i versenypályán tűnt fel először a nagyközönség előtt, 2016 januárjában: debütálását látványos karosszéria-fényezéssel és egy ötödik helyezéssel ünnepelte. A BMW Art Cars kollekció tizenkilencedik tagja 2017. január 28-29. között ugyanitt, a Daytona-i 24-órás megmérettetésen tartja versenypályás világpremierjét, majd a modell a BMW RLL csapat színeiben az IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) más tengerentúli futamain is rajthoz áll. A 2009 óta megfutott nyolc versenyszezon során a BMW Motorsport Észak-Amerika abszolút támogatását élvező BMW RLL csapat összesen tizenkét futamgyőzelmet és öt abszolút címet nyert el, a BMW M6 GTLM pedig nem kevesebb, mint három dobogós hellyel tette emlékezetessé 2016-os, bemutatkozó idényét. A vadonatúj versenyautót Sebringben a GTLM kategória második helyezettjeként, Watkins Glenben és az Elkhast Lake-i Road America aszfaltcsíkján pedig harmadikként intették le a célban. A sikersorozat 2017-ben még tovább folytatódik, a tengerentúli Bill Auberlennel, a brit Alexander Sims-szel, a brazil Augusto Farfus-szal és a kanadai Bruno Spenglerrel a BMW Art Car volánja mögött.

bmw-art-cars-2016-04_resize

„Rendkívüli pillanat lesz, amikor a tizenkilencedik BMW Art Car modellt végre megpillantjuk a versenypályán – és ráadásul rögtön az egyik legtradicionálisabb motorsport-eseményként ismert Daytona-i 24-óráson” – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója. „John Baldessari BMW M6 GTLM versenyautójának fényezése minden tekintetben egyedülálló. Minden tőlünk telhetőt meg fogunk tenni annak érdekében, hogy ez a guruló műalkotás ne csupán megjelenésével, de teljesítményével és sikeres eredményeivel is lenyűgözze a rajongókat” – tette hozzá.

bmw-art-cars-2016-05_resize

A BMW M6 GTLM versenyautó műszaki adatai

Hosszúság: 4 944 milliméter

Szélesség: 2 046 milliméter

Tengelytávolság: 2 910 milliméter

Tömeg: 1 250 kilogramm alatti (pilóta nélkül, az érvényes versenyszabályzattól függően)

Erőforrás: sorozatgyártású S63 benzinmotor némi típus-specifikus motorsport-módosítással és M TwinPower Turbo technológiával

Hengerelrendezés: V8

Összlökettérfogat: 4 395 ccm

Maximális teljesítmény: 585 lóerő (versenyosztálytól függően)

Karosszéria: önhordó acélváz hegesztett bukócsővel az FIA versenyszabályzatában előírt szabványok szerint, elöl szénszálból, hátul szénszál-erősítésű műanyagból készült gyűrődési zónákkal

Üzemanyagtartály térfogata: 120 liter (az érvényes versenyszabályzattól függően)

Fékrendszer: az első tengelyen kerekenkénti hatdugattyús, a hátsó tengelyen kerekenkénti négydugattyús féknyergek

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: