DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat
Egyéb

Nem túl okos, ugye? - Vezetés közben sok diák beszélget

Egy a Ford által megrendelt felmérés szerint* sok egyetemista autóvezetés közben is használja mobiltelefonját, sokuk túllépi a megengedett sebességhatárt, és nem kevesen az ittas vezetést is megkockáztatják.

A kutatások szerint a fiatalok halálának elsődleges oka világszerte az autóbaleset. Európában a fiatalabb korosztályok az átlagosnál majdnem kétszer nagyobb eséllyel szenvedhetnek halálos kimenetelű autóbalesetet.**

A felmérés során megkérdezett egyetemisták 43 százaléka elmondta, hogy vezetés közben is küld szöveges üzeneteket, 38 százalékuk az alkalmazások közt böngész, 36 százalékuk pedig telefonhívásokat indít. 50 százalék számolt be gyorshajtásról, és 13 százalék ittas vezetésről. Összehasonlításként: azoknak, akik 18 éves koruk után nem tanultak tovább, csupán 45 százalékuk válik gyorshajtóvá, 9 százalékuk vezet ittasan, és 41 százalékuk használja vezetés közben a mobiltelefonját.

pedestrian-distraction-3



A 2313 egyetemistát és tovább nem tanulót fiatalt megszólaltató felmérés összegzését Európa-szerte közzétették a gólyatáborokban, ahol az elsőéves diákok hagyományosan óriási bulikkal ünneplik meg az iskolakezdést. A Ford Driving Skills for Life (DSFL) program révén a Ford ingyenes képzést kínál a fiatal autósoknak. A vállalat programjában 2016 végéig 13 európai ország több mint 20.000 autósa tökéletesíti majd vezetési tudását.

“Hatalmas eredmény bekerülni egy egyetemre, és sokan közülünk itt találják meg a legjobb barátaikat is. Viszont szeretnénk biztosítani, hogy ezek a barátságok tényleg egy életre szólnak majd, és hogy ezek a fiatalok a diploma megszerzése után is büszkén idézhessék fel ezeket az éveket,” mondta Jim Graham, a Ford DSFL managere. “Nagyon fontos, hogy az egyetemisták és persze minden fiatal megértse, milyen szörnyű következményekkel járhat rájuk és másokra nézve is, ha vezetés közben fölösleges kockázatot vállalnak.”

Az egyetemi lét mind szociális, mind képzési szempontból megerőltető időszak lehet, és a felmérés szerint sok tanuló hajlamos további kockázatokat vállalni a volán mögött. Például:

- 48 százalékuk akkor is vezetne, ha az autóban többen ülnének, mint az megengedett

- 75 százalékuk kevés alvás után, vagy teljesen kialvatlanul is beülne a volán mögé

- 28 százalékuk akkor is beszállna egy autóba, ha tudná, hogy a járművet olyasvalaki vezeti, aki alkoholt fogyasztott

Összességében az egyetemisták 30 százaléka számolt be arról, hogy volt már részese egy balesetnek – szemben azokkal, akik 18 éves koruk után nem tanultak tovább; náluk ez az arány csupán 18 százalék.

Az európaiak közül az olasz egyetemisták a leginkább hajlamosak arra, hogy vezetés közben telefonáljanak (49 százalék), a németek közt a leggyakoribb a gyorshajtás (70 százalék), és a franciák és a spanyolok ülnek leggyakrabban autóba, ha a véralkoholszintjük magasabb a törvényben megszabott határértéknél (18 százalék).

A Ford DSFL program 13 évvel ezelőtt indult útjára az USA-ban, ma pedig már Belgiumban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Lengyelországban, Romániában, Oroszországban, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Királyságban is folynak gyakorlati képzések. A tréningeken a fiatal autóvezetők megtanulják a veszélyhelyzetek felismerését, a jármű kezelését, valamint a helyes sebesség és követési távolság megválasztását. A program megismerteti a fiatalokkal az ittas, illetve kábítószeres állapotban történő vezetés veszélyeit, emellett pedig a vezetés közbeni szelfizés problémáit is bemutatja – miután a Ford egy korábbi, 2014-es felméréséből kiderült, hogy minden negyedik fiatal autós készített már szelfit vezetés közben.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: